رستوران‌کافه‌های ارکیده با 10 شعبه در سراسر ایران
بلاگ

گلابی برای چی خوبه؟ آشنایی با خواص و فواید گلابی

فهرست مطالب

گلابی برای چی خوبه؟ شاید وقتی اسم گلابی را می‌شنویم، در اولین لحظه به یاد طعم و بوی خوب این میوه بیوفتیم و چیزی از خواص گلابی به ذهن‌مان نمی‌آید. در واقعیت خواص گلابی مثل تمام میوه‌های پاییزی دیگر زیاد است و به ما کمک می‌کند تا از بیماری‌های مختلف مثل سرماخوردگی‌های پاییزی جلوگیری کنیم. در این سری مطالب ارکیده، می‌خواهیم شما را با خواص و فواید گلابی بیشتر آشنا کنیم و از مواد مغذی موجود در آن بگوییم.

 

خواص تغذیه‌ای گلابی: ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در گلابی

گلابی منبعی غنی از فیبر، پتاسیم و ویتامین C محسوب می‌شود. با مصرف روزانه‌ی این میوه می‌توانید به تقویت سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید و پاییز و زمستان در برابر بیماری‌ها مقاوم باشید. برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در گلابی به شرح زیر می‌باشد:

ویتامین C: ویتامین C یکی از ویتامین‌هایی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند همچنین این ویتامین از بدن در برابر بیماری‌های ویروسی محافظت می‌کند.

فیبر: فیبر موجود در گلابی در دو نوع محلول و نامحلول است. در واقع خواص گلابی برای معده به هضم بهتر غذا در دستگاه گوارش کمک می‌کند. به‌علاوه از دیگر خواص گلابی، محافظت از قلب است و با مصرف روزانه یک گلابی با کاهش کلسترول مضر در بدن، خطر ابتلا به سکته تا ۵۰ درصد کاهش داده می‌شود.

پتاسیم: پتاسیم یکی از ویتامین‌هایی است که به کاهش فشار خون کمک می‌کند و با مصرف این میوه به از بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌شود.

ویتامین K: این ویتامین به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند.

 

خواص درمانی گلابی

خواص گلابی در پیشگیری از سرطان

خواص گلابی پایان‌ناپذیر است. با مصرف گلابی می‌توانید از ابتلا به سرطان پیشگیری کنید. یکی از خواص گلابی برای رحم محافظت از این ارگان در برابر بیماری سرطان رحم است. همچنین به‌خاطر سینامیک اسید و آنتوسیانین در برابر سرطان‌های ریه، معده و مثانه از بدن شما محافظت می‌کند. گلابی یکی از میوه‌هایی است که سرشار از آنتی‌اکسیدان است. همین موضوع از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. در نتیجه، با تغذیه سالم و استفاده از میوه‌هایی مثل گلابی می‌توانید از ابتلا به سرطان پیشگیری کنید.

 

خواص گلابی برای سنگ کلیه

یکی از خواص گلابی بخاطر مقادیر زیاد آب در این میوه است. همین موضوع به دفع سنگ کلیه و عملکرد بهتر کلیه‌ها کمک می‌کند. همچنین جوشانده برگ گلابی می‌تواند به دفع سنگ کلیه و سنگ مثانه کمک کند. استفاده از این میوه در برنامه‌ی غذایی روزانه شما پیشنهاد می‌شود تا با مصرف یک گلابی به صورت روزانه سلامت کلیه‌های خود را تضمین کنید. البته به یاد داشته باشید استفاده از این میوه در کنار مصرف روزانه‌ی آب برای درمان سنگ کلیه انتخابی بهتر است.

خواص گلابی در حفظ سلامت روده و سیستم گوارش

یکی دیگر از خواص گلابی تقویت سیستم گوارش و روده‌ها است. این موضوع بخاطر فیبرهای محلول و نامحلول در این میوه است. با مصرف روزانه گلابی می‌توانید به تقویت روده‌ها و سیستم گوارشی خود کمک کنید. با این کار عمل دفع آسان‌تر می‌شود و همچنین می‌توانید از بیماری‌های گوارشی پیشگیری کنید. در واقع استفاده از گلابی به بهبود گوارش کمک می‌کند و از بیماری‌های یبوست و اسهال را از شما دور می‌کند. به طور کلی در نظر بگیرید که مصرف به اندازه‌ی این میوه می‌تواند بسیار مفید باشد.

خواص گلابی در کاهش وزن و لاغری

این میوه دارای مواد معدنی زیادی از جمله فیبر است. به همین خاطر در مدت زمان طولانی بعد از مصرف یک واحد گلابی شما سیر می‌مانید. باتوجه به حجم این میوه، در مقابل میزان کالری بسیار کمی دارد و با مصرف یک گلابی در روز ۵ درصد کالری روزانه شما تامین می‌شود. یکی از مزایای گلابی کنترل سطح قند خون است. این موضوع یک سبک زندگی سالم را برای شما می‌سازد. همچنین با مصرف گلابی با وجود فیبری که دارد به راحتی می‌توانید بر گرسنگی خود غلبه کنید و اشتهای خود را کنترل کنید. شاید بهتر باشد بدانید که برخی از خواص گلابی برای کبد چرب است و می‌توان با مصرف منظم این میوه هم لاغری را تجربه کرد و هم به درمان این بیماری کمک کنید.

خواص گلابی برای یبوست

گلابی از دانه‌های ریزی تشکیل شده است. این دانه‌های ریز قابل هضم نیست و با ورود به روده سبب تمیز کردن آن از مواد زائد می‌شود. این فرایند هرگونه التهاب و دل درد را درمان می‌کند. یکی از عواملی که عملکرد دفع مدفوع را آسان‌تر می‌سازد استفاده منظم از گلابی است. از دیگر خواص گلابی نرم کردن پالپ روده است که در طول یک دوره‌ی منظم با استفاده از گلابی هرگونه مشکل گوارشی درمان می‌شود و به مرور زمان یبوست کاهش داده می‌شود. دلیل این امر بخاطر وجود مقادیر بالا از فیبر در این میوه است.

گلابی و سرعت بخشیدن به روند بهبود زخم

گلابی بخاطر داشتن ویتامین C و مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان به کلاژن‌سازی و ترمیم هرچه زودتر زخم‌ها کمک می‌کند. این خواص گلابی در درمان سوختگی‌های پوستی بسیار موثر است. به طور کلی ویتامین C به عنوان یکی از ویتامین‌های اصلی در ترمیم زخم و جراحات پوستی است. به همین خاطر کمپوت گلابی یکی از مواردی است که بعد از عمل جراحی به بیماران پیشنهاد می‌شود تا آن را در وعده‌های غذایی خود قرار دهند تا زودتر جای زخم و بخیه‌ها بهبود یابد.

گلابی و رفع چین و چروک پوست

از دیگر خواص گلابی می‌توان به خاصیت کلاژن‌سازی و جوانسازی پوست اشاره کرد. همچنین ویتامین C موجود در این میوه به درخشندگی و جوانسازی پوست شما کمک می‌کند. یکی از راه‌هایی که می‌توانید از خواص گلابی برای پوست بهتر استفاده کنید، ساخت ماسک خانگی با پوره‌ی گلابی است. این ماسک پوست را آبرسانی می‌کند و به آن لطافت می‌دهد. استفاده از عصاره گلابی در کنار این ترکیب می‌تواند به لطافت و نرمی پوست و جوانسازی آن کمک کند چون این ترکیب آب پوست را متعادل می سازد.

فواید گلابی برای کاهش جوش و آکنه

از خواص گلابی برای پوست می‌توان به خاصیت آن در از بین بردن عفونت‌های پوستی اشاره کرد. همین موضوع سبب می‌شود بعد از مدت کوتاهی با مصرف گلابی سیستم ایمنی بدن تقویت ‌شود و سطح جوش‌های باکتریایی و عفونی از پوست کم شود. این امر بخاطر مس و ویتامین K موجود در این میوه است. برای رفع جوش می‌توانید با پوره گلابی و کمی عسل ماسک خانگی بسازید. در ابتدا پوست پاکسازی می‌شود و سپس آلودگی‌های سطح پوست از بین می‌رود. بعد از مدتی با تکرار این ماسک لطافت به پوست شما بر می‌گردد.

خواص گلابی برای سلامت قلب انسان

شاید بپرسید خواص گلابی برای قلب چیست؟ این میوه به سلامتی بیشتر قلب شما کمک می‌کند. در واقع آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گلابی منجر به کاهش گرفتگی‌های قلب می شود. در نتیجه، خطراتی مثل سکته را کاهش می‌دهد. همچنین پتاسیم موجود در گلابی آن را به میوه‌ای خاص برای حفظ سلامتی تبدیل کرده است. ترکیب پتاسیم و آنتی‌اکسیدان در این میوه در کنار کاهش کلسترول موجب کاهش فشار خون شده و این خاصیت گلابی در طول مدت زمان منجر به سلامت بیشتر قلب نیز می‌شود.

خواص گلابی برای آبرسانی و افزایش رطوبت پوست

یکی از خواص گلابی برای پوست آبرسانی است. این میوه برای طولانی مدت می‌تواند پوست شما را مرطوب نگه دارد. خوشبختانه این خاصیت برای تمامی انواع پوست چرب، خشک و معمولی صادق است. اگر در زمستان لب‌های شما خشک و پوسته پوسته می‌شود، با مصرف گلابی به آبرسانی آن‌ها کمک کنید. این میوه بخاطر اسید لاکتیک خود در زمان طولانی‌تری لب‌های شما را آبرسانی و هیدراته می‌کند. همچنین پس از مدتی رنگ پوست با مصرف گلابی یکدست و درخشان می‌شود.

خواص گلابی برای تقویت ریشه مو

گلابی یکی از منابع خوب برای تقویت مو است. این میوه برای تقویت مو دارای نوعی قند طبیعی به نام «سوربیتول» است که منجر به تقویت ریشه مو می‌شود. در واقع تمامی خواص گلابی به حفظ مویی سالم و درخشان کمک می‌کند. به طور مثال، آنتی‌اکسیدان موجود در این میوه به سلامت و لطافت مو کمک می‌کند. این فرایند با تقویت ریشه مو و تغذیه پوست سر با سوربیتول انجام می‌شود و مو را سرحال و سالم نگه می‌دارد.

 

خواص گلابی در افزایش آبرسانی و براق کردن مو

از خواص گلابی برای مو می‌توان به افزایش درخشش مو اشاره کرد. این میوه با تقویت مو لطافت را به آن‌ها می‌دهد در نتیجه، وز شدگی مو نیز کاهش می‌یابد. شما می‌توانید با تهیه عصاره گلابی، سرکه سیب و آب یک ماسک خانگی مخصوص مو درست کنید و از این ماسک برای ماساژ پوست سر استفاده کنید. این ترکیب با گلابی یک ماسک موی قوی برای تقویت و درخشش مو است. به این ترتیب می‌توانید با ماسک موی ارگانیک و خانگی به درخشش و آبرسانی مو کمک کنید.

خواص گلابی برای بهبود سیستم ایمنی بدن

برای بهبود سیستم ایمنی بدن می‌توان گلابی را به عنوان منبعی غنی از ویتامین‌ها به صورت روزانه استفاده کرد. یکی از خواص گلابی برای محافظت از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها است. ویتامین c و روی موجود در این میوه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. از طرفی این میوه دارای مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است که بخشی از فواید گلابی بخاطر حفظ سلامتی و افزایش سطح سیستم ایمنی بدن است. در طول پاییز و زمستان سیستم ایمنی خود را با گلابی تقویت کنید تا از بیماری‌ها دور بمانید.

خواص گلابی برای کنترل سطح قند خون

گلابی با وجود طعم شیرین و خوشمزه خود مقادیر زیادی فیبر دارد. همین موضوع به کنترل قند خون کمک می‌کند و آن را متعادل می‌سازد. به این صورت از ابتلا به دیابت جلوگیری می‌کند. پیشنهاد می‌شود برای لذت بردن بیشتر از خواص گلابی نمونه‌های شیرین و رسیده را امتحان کنید. خوشبختانه این میوه به هر دو صورت پوره شده و آبمیوه برای سلامتی مفید است و می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد. با مصرف روزانه این میوه می‌توانید دیابت را در مراحل اولیه کنترل نموده چون قند موجود در این میوه مناسب افرادی است که به انسولین حساسیت دارند و همچنین این میوه مناسب افرادی است که به دیابت مبتلا هستند.

خواص گلابی در بارداری

یکی از میوه‌هایی که به خانم‌های باردار در دوران بارداری پیشنهاد می‌شود، گلابی است. خواص گلابی آن را به یکی از میوه‌های مناسب در دوران بارداری تبدیل کرده است. به این خاطر که گلابی منبعی غنی از ویتامین B9 یا اسید فولیک است. در دوران بارداری استفاده از گلابی به سلامتی مادر و جنین کمک زیادی می‌کند و احتمال درگیری نوزاد با نواقص مادرزادی را کم می‌کند. همچنین مادر باردار با مصرف گلابی می‌تواند زایمان راحت‌تری را تجربه کند. البته در فرهنگ ما بسیاری از مادران با در نظر گرفتن فواید گلابی به دلایل دیگری این میوه را مصرف می‌کنند. آن‌ها معتقد هستند با مصرف گلابی در زمان بارداری فرزند خوشگل‌تری به دنیا خواهند آورد.

مصرف گلابی برای سرماخوردگی

گلابی بخاطر مقادیر قابل توجه‌ ویتامین C، یکی از میوه‌هایی است که در دوران سرماخوردگی پیشنهاد می‌شود فرد بیمار آن را میل کند. با خوردن روزانه یک گلابی می‌توانید از خواص گلابی بهره‌مند شوید و در هنگام سرماخوردگی به کاهش التهاب گلو و گلودرد خود کمک کنید. به علاوه این میوه یکی از مواردی است که باعث کاهش تب می‌شود. همچنین می‌توانید برای جلوگیری از سرماخوردگی این میوه را در برنامه‌ی غذایی خود قرار دهید. بنابراین با مصرف منظم این میوه در اوایل پاییز سلامتی خود را تضمین کنید. یکی از روش‌های مصرف این میوه به صورت پوره یا آبمیوه با سایر میوه‌های پاییزی است.

بهترین زمان مصرف گلابی

بهترین زمان مصرف گلابی اواخر تابستان و اوایل پاییز است. البته باتوجه به انواع مختلف گلابی ممکن است در زمان‌های مختلفی از سال این میوه دردسترس شما باشد. به همین خاطر در نظر بگیرید با مصرف گلابی در تابستان از خشکی گلو جلوگیری می‌کنید و با مصرف منظم گلابی در فصل پاییز از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می‌کنید. به لحاظ ظاهری بهترین زمان مصرف گلابی زمانی است که این میوه کمی تغییر رنگ داده باشد و از سبز به رنگ زرد یا سرخ تبدیل شده باشد. در این زمان گلابی رسیده است و طعم شیرین‌تر و بهتری دارد همچنین به لحاظ بافت زمانی که رسیده باشد، نرم‌تر است. به همین خاطر در این زمان هضم گلابی هم راحت‌تر است.

طبع و مصلح گلابی

طبع گلابی باتوجه به نوع آن می‌تواند گرم و خشک یا سرد و تر باشد. به طور مثال گلابی با طعم شیرین دارای طبع گرم و خشک است و گلابی با طعم ترش دارای طبع سرد و تر است. بنابراین در هر دو حالت درست است و بستگی به نوع گلابی دارد. در شرایطی که گلابی طعم ترش دارد به اصطلاح سرمابخش است و برای هماهنگی آن با بدن این میوه را باید با عسل، دارچین، هل، رازیانه، زیره و زنجبیل مصرف کنید. ولی برای افرادی که طبع گرمی دارند و از گلابی با طعم شیرین استفاده می‌کنند نیازی به مصلح آن نیست.

عوارض جانبی مصرف گلابی

شاید بعد از آشنایی با خواص گلابی در استفاده از این میوه زیاده‌روی کنید. باید بدانید که این میوه فیبر بالایی دارد به همین خاطر با مصرف زیاد گلابی ممکن است با مشکلات گوارشی یا استفراغ مواجه شوید. همینطور در صورتی که مزاج سردی دارید، با مصرف زیاد گلابی به نفخ معده دچار می‌شوید. در صورتی که معده ضعیفی دارید پیشنهاد می‌شود، گلابی مصرف نکنید. همچنین بهتر است بعد از مصرف گلابی، آب سرد ننوشید تا دچار نفخ و دل درد نشوید. برای اینکه به عوارض گلابی دچار نشوید بهتر است گلابی‌های رسیده را امتحان کنید و پوست آن را بکنید.

به این مقاله امتیاز دهید

0 / 5. 0

اشتراک‌گذاری:

مطالب مشابه
مطالعه: 6 دقیقه
orkideh.restaurant
1398/05/26
.
2660 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *