رستوران‌کافه‌های ارکیده با 10 شعبه در سراسر ایران
بلاگ

طرز تهیه آش کشک ساده مجلسی

آش کشک، یکی از غذاهای اصیل و سنتی ایرانی است که عطر و طعمش میان انواع آش، ممتاز و زبانزد است. این غذای فوق‌­العاده خوش­مزه به علت داشتن انواع حبوبات و البته کشک، بسیار مقوی و سرشار از کلسیم و پروتئین است. آش کشک از دیرباز در ایران طرفداران زیادی داشته و حتی ردپایش را می­‌توان در ادبیات عامه ایرانی پیدا کرد. ضرب المثل «آش کشک خاله» شاهدی بر این ماجراست. این غذای خوش­رنگ‌ولعاب در فصول سرد سال می­‌تواند گرمابخش جسم و روح و خانه­‌های شما باشد.

در این متن قصد داریم طرز تهیه آش کشک ساده مجلسی را برای لذت بردن از طعم اصیل و دلنشین آن آموزش دهیم. پخت این آش نیز مانند طرز تهیه آش گوجه در شهرهای مختلف ایران با کمی تفاوت انجام می­‌شود که در این متن به چند مورد آن خواهیم پرداخت. اگر از طرفداران انواع آش هستید، تهیه این غذای سالم و مقوی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. امیدواریم آن را درست کرده و از چشیدن طعم دلپذیر آن به ویژه در فصول سرد سال در کنار دوستان و عزیزانتان لذت ببرید. با ما در این مقاله از سری مقالات رستوران­‌کافه­‌های ارکیده همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه آش کشک

ردیفمواد لازممیزان
1کشک و سبزی آش رشتهدو پیمانه
2نخود و لوبیا چیتییک پیمانه
3برنج و بلغور گندمیک دوم پیمانه
4پیاز2 عدد
5نمک، فلفل، زردچوبهبه میزان لازم

طرز تهیه آش کشک

  • بلغور، برنج و حبوبات را از چند ساعت قبل خیس کنید.
  • در یک قابلمه حبوبات را همراه آب بپزید.
  • کمی بعد، بلغور گندم را به قابلمه اضافه کنید تا بپزد.
  • وقتی تمام مواد پخت، برنج را اضافه کنید تا همراه باقی مواد به خوبی بپزد.
  • پیازها را نگینی خرد کرده و همراه کمی روغن و زردچوبه در تابه تفت دهید.
  • پیاز تفت داده را همراه کمی آب به قابلمه حبوبات اضافه و حرارت را زیاد کنید.
  • با قُل زدن آش، شعله گاز را کم کرده و سبزی آش رشته را اضافه کنید تا بپزد.
  • وقتی سبزی آش تیره شد و مواد پخت کشک مرغوب را اضافه کرده و خوب هم بزنید.
  • اجازه دهید آش به طور کامل روی حرارت جا افتاده و غلیظ شود.
  • آش کشک شما حاضر است. آن را با نعنا داغ و پیاز داغ تزیین کنید. نوش جان!

طرز تهیه آش کشک ساده

طرز تهیه آش کشک تبریزی

آش کشک تبریزی که «گورود آش» هم نامیده می­‌شود، غذایی عالی است که برای افطارهای ماه رمضان هم مصرف می‌شود. تفاوت این آش با دستور آش کشک ساده در سه مورد است. اول عدس که همراه باقی حبوبات پخته می­‌شود، دوم هویج درشت خرد شده که قبل از مرحله سبزی آش به قابلمه اضافه می‌­شود و سوم آب قلم که بعد از هویج برای لعاب انداختن به آش کشک تبریز اضافه می­‌شود.

طرز تهیه آش کشک اصفهانی

برای پخت آش کشک مقوی و خاص اصفهانی جو را با مقداری آب بپزید و کمی له کنید. سپس آن را با مقداری آب روی حرارت بگذارید و اجازه دهید تا همراه اسفناج‌های خرد شده بپزد. مقدار دلخواه گوشت را با یک عدد پیاز روی حرارت بگذارید و پس از اینکه پخت، آن را با یک چنگال ریش‌ریش کنید. حالا گوشت‌ها را به آش اضافه کرده و آن را به ‌خوبی مخلوط کنید. در آخر کشک را ریخته و اجازه دهید تا آش کاملا جا بیفتد.

طرز تهیه آش کشک شیرازی

پخت آش کشک خوش‌­عطر شیرازی مانند آش کشک ساده مجلسی است که در بخش اول توضیح داده شد. با این تفاوت که در این آش از نخود و بلغور استفاده نمی‌­شود (فقط لوبیا قرمز می‌­ریزیم) و کمی آبکی‌تر است و در نهایت پس از پخت، همراه با نعنا داغ فراوان سرو می‌­شود.

طرز تهیه آش کشک مازندرانی

آش کشک مازندرانی غذایی مفصل و زمستانی است که علاوه بر محتویات آش کشک ساده دارای یک پیمانه عدس، سه عدد چغندر، سه حبه سیر، یک سوم بسته رشته آشی و یک لیتر دوغ است. برای تهیه آش کشک مازندرانی ابتدا برنج و حبوبات را جداگانه با آب بپزید. سپس پیاز خلالی و سیر را سرخ کنید. چغندرها را نگینی خرد کرده و با آب بپزید. حبوبات و پیاز و سیر و چغندر را به برنج اضافه کرده و سبزی آش را هم اضافه کنید تا در قابلمه‌­ای با مقداری آب بپزد. دوغ را با کشک ترکیب کرده و حاصل را به قابلمه اضافه کنید و بگذارید با حرارت بالا بجوشد. حالا رشته آشی را اضافه کنید و حرارت را کم کرده بگذارید خوب جا بیفتید.

رستوران­‌کافه‌­های ارکیده با منویی متنوع و محیطی آراسته و زیبا، میزبان شماست. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید می‌­توانید با شماره 09123141900 تماس بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید

0 / 5. 0

اشتراک‌گذاری:

مطالب مشابه
مطالعه: 6 دقیقه
orkideh.restaurant
1398/05/26
.
3584 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *