رستوران‌کافه‌های ارکیده با 10 شعبه در سراسر ایران
بلاگ

طرز تهیه شربت کاسنی با شاتره و خاکشیر

فهرست مطالب

عرق کاسنی یکی از عرقیجات‌ گیاهی و محبوب تابستانی در میان ایرانیان است که طبع سرد و خنکی دارد و  به‌همین دلیل گزینه‌ای ایده‌آل برای تهیه شربت های تابستانی محسوب می‌شود. ناگفته نماند که عرق کاسنی، خواص درمانی پرشماری را هم در خود جای داده است؛ موضوعی که باعث  علاقه بسیاری از افراد به این ‌نوشیدنی طبیعی می‌شود.

در این متن، می‌خواهیم طرز تهیه شربت عرق کاسنی با چند روش مختلف را برای روز‌های سرخوش و گرمِ تابستان، آموزش دهیم. اگر از طرفداران این نوشیدنی گوارا و خنک هستید، تهیه این شربت سنتی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. امیدواریم آن‌ را تهیه کنید و از چشیدن طعم آن در کنار دوستان و عزیزانتان لذت ببرید. با ما در این مقاله از سری مقالات رستوران‌کافه‌های ارکیده همراه باشید.

طرز تهیه شربت کاسنی ساده

ساده‌ترین راه برای تهیه شربت کاسنی، استفاده از ترکیب عرق کاسنی، آب و شکر است. در جدول زیر، مقدار مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه حدود 5 لیتر شربت کاسنی را مشاهده می‌کنید.

ردیفمواد اولیهمقدار
1آبچهار پیمانه
2عرق کاسنییک پیمانه
3شکر یک دوم پیمانه

در مرحله اول باید آب را در یک ظرف روی حرارت قرار دهید تا به‌جوش بیاید. پس از آن حرارت شعله را کم کنید. سپس شکر را به‌آب اضافه کنید و خیلی آرام هم بزنید تا کامل در آب حل شود. چند دقیقه صبر کنید تا شهد شربت، غلظت مناسب پیدا کند. شهد را از روی حرارت بردارید. آخرین مرحله، اضافه کردن عرق کاسنی به ‌شهد تهیه شده است. این ترکیب را هم بزنید تا یکدست شود.

پیشنهاد می‌کنیم برای خنک شدن شربت به‌ سراغ یخ نروید. شربت غلیظ تهیه شده را برای چند ساعت در یخچال بگذارید تا خنک شود. برای هر لیوان شربت کاسنی، کافی است که 2 قاشق غذاخوری از شربت را استفاده کنید و مابقی را آب بریزید.

طرز تهیه شربت کاسنی با شاتره

شما می‌توانید از عرق شاتره به‌عنوان تعدیل‌کننده طبع سردِ عرق کاسنی استفاده کنید. ضمن اینکه ترکیب عرق کاسنی با شاتره، این شربت را تبدیل به یک نوشیدنی فوق‌العاده مفید برای آرامش اعصاب می‌کند. در جدول زیر مواد اولیه لازم برای تهیه 5 لیتر شربت کاسنی با شاتره را مشاهده می‌کنید.

ردیفمواد اولیهمقدار
1آب چهار پیمانه
2عرق کاسنییک دوم پیمانه
3عرق شاترهیک دوم پیمانه
4شکریک دوم پیمانه
5عرق نعنایک چهارم پیمانه
6گلابیک چهارم پیمانه
7زعفران دم‌کردهیک ششم پیمانه

بار دیگر شهد شربت را مطابق آنچه در روش قبلی ذکر کردیم، تهیه کنید. سپس نوبت به ‌ترکیب کردن عرق کاسنی، شاتره، نعنا و گلاب می‌رسد. آن‌ها را به ‌خوبی هم بزنید تا یکدست شوند. صبر کنید تا شهد شربت کمی خنک شود. سپس ترکیب عرق کاسنی، شاتره، نعنا و گلاب را به‌آن اضافه کنید و هم بزنید. اگر مایل هستید که شربت، عطر بهتر و ظاهر زیباتر داشته باشد، می‌توانید قبل از سرو نوشیدنی، زعفران دم‌کرده را به‌ آن اضافه کنید.

طرز تهیه شربت کاسنی با خاکشیر

خاکشیر به‌ عنوان یک گیاه فوق‌العاده برای کمک به ‌بهبود عملکرد سیستم گوارش شناخته می‌شود. اضافه کردن خاکشیر به ‌شربت کاسنی می‌تواند خواص این نوشیدنی را دوچندان کند. البته نباید فراموش کنید که طبع عرق کاسنی و خاکشیر  هر دو سرد است و به‌ همین دلیل، مقداری گلاب به ‌عنوان تعدیل‌کننده در تهیه این شربت استفاده می‌شود. در جدول زیر، مقدار مواد اولیه برای تهیه 5 لیتر شربت کاسنی را مشاهده می‌کنید.

ردیفمواد اولیهمقدار
1آب چهار پیمانه
2عرق کاسنی یک پیمانه
3شکریک دوم پیمانه
4گلابیک چهارم پیمانه
5خاکشیریک ششم پیمانه

پس از تهیه شهد شربت و خنک شدن آن، ترکیب گلاب و خاکشیر را به ‌آن اضافه کنید. حتما چند دقیقه این ترکیب را هم بزنید تا خاکشیر به‌ خوبی خیس بخورد. پیشنهاد می‌کنیم که در مصرف این نوشیدنی زیاده‌روی نکنید.

طرز تهیه شربت کاسنی با بیدمشک

هیچ چیز مانند یک شربت خنک در گرمای طاقت‌فرسای تابستان نمی‌چسبد. اگر دوست دارید شربت کاسنی را به یک ‌نوشیدنی گوارا برای جلوگیری از گرمازدگی تبدیل کنید، کافی است مقداری عرق بیدمشک و آبلیمو به ‌آن اضافه کنید. در جدول زیر، مقدار مواد اولیه برای تهیه 5 لیتر شربت کاسنی با بیدمشک را مشاهده می‌کنید.

ردیفمواد اولیهمقدار
1آبچهار پیمانه
2عرق کاسنییک پیمانه
3شکریک دوم پیمانه
4عرق بیدمشکیک چهارم پیمانه
5لیمو ترشیک عدد

ابتدا شهد شربت را تهیه کنید و اجازه دهید تا خنک شود. عرق کاسنی و بیدمشک را با هم ترکیب و به ‌شهد شربت اضافه کنید. قبل از نوشیدن نیز می‌توانید آبلیمو را در لیوان بچکانید.

طرز تهیه شربت کاسنی با سکنجبین

سکنجبین نقش فوق‌العاده‌ای در پاکسازی سیستم گوارش دارد و همچنین به ‌کاهش سردرد کمک می‌کند. ترکیب عرق کاسنی با سکنجین کمک می‌کند تا شربتی آرامش‌بخش تهیه کنید که برای سلامتی بسیار مفید است. در جدول زیر، مقدار مواد اولیه برای تهیه 5 لیتر شربت کاسنی با سکنجبین را مشاهده می‌کنید.

ردیفمواد اولیهمقدار
1آب دو پیمانه
2عرق کاسنییک پیمانه
3سکنجبینیک پیمانه
4گلابیک دوم پیمانه
5شکریک چهارم پیمانه

برای تهیه این شربت هم باید شهد شربت را آماده کنید. پس از خنک شدن شهد، کافی است که عرق کاسنی، گلاب و سکنجبین را به‌آن اضافه کنید. پیشنهاد می‌کنیم در تهیه شهد، مقدار کمتری شکر در مقایسه با روش‌های قبلی استفاده کنید؛ چراکه سکنجبین هم شیرینی زیادی را به طعم شربت شما خواهد بخشید.

سردنوش کاسنی رُز به عنوان یک نوشیدنی طبیعی و دلچسب در منوی رستوران‌کافه‌های ارکیده سرو می‌شود. چشیدن این خنکیِ منحصربه‌فرد در روزهای گرم تابستانی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

رستوران‌کافه‌های ارکیده با منویی متنوع، محیطی آراسته و زیبا؛ میزبان شماست. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید می‌توانید با شماره  ۰۹۱۲۳۱۴۱۹۰۰ تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید:

به این مقاله امتیاز دهید

1 / 5. 1

اشتراک‌گذاری:

مطالب مشابه
مطالعه: 6 دقیقه
orkideh.restaurant
1398/05/26
.
2609 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *