رستوران‌کافه‌های ارکیده با 10 شعبه در سراسر ایران
بلاگ

طرز تهیه شربت گل محمدی تازه خوش رنگ صورتی + گرفتن تلخی شربت گل محمدی

فهرست مطالب

شربت گل محمدی یکی از خوشمزه ترین و خوش عطرترین شربت های تابستانی مجلسی است که علاوه بر خوشمزگی خواص بسیار زیادی هم برای بدن دارد.  این شربت صورتی رنگ به دلیل رنگ بسیار زیبایش هم میتواند یک شربت مجلسی برای مهمانی ها و دورهمی ها باشد. برای مشاهده آموزش مرحله به مرحله طرز تهیه شربت گل محمدی یا همان گل سرخ با ما در ارکیده همراه باشید.

چگونه شربت گل محمدی درست کنیم؟

گل محمدی به خاطر زیبایی و خوش بویی به عنوان شربت تهیه شده و در مهمانی ها سرو می شود. شهر کاشان در استان اصفهان در فصل بهار مراسم برداشت گل و گلاب‌گیری دارد. هرساله گردشگران زیادی به این شهر سفر می‌کنند تا مزرعه‌های زیبای گل محمدی را در این فصل، از نزدیک ببینند. شربت این گل خوشبو نیز به راحتی درست می شود و فقط نیاز به کمی توجه به فوت و فن های درست کردن شربت دارد.

مواد لازم برای تهیه شربت گل محمدی

گل محمدی تازه 500 گرم
شکر 2 کیلوگرم
جوهرلیمو نوک قاشق چایخوری
آب 2 لیتر

مراحل طرز تهیه شربت گل محمدی

  1. برای درست کردن شربت گل سرخ یا گل محمدی، ابتدا باید گلبرگ های گل محمدی را از گل ها جدا کنیم،
  2. سپس آنها را داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم.
  3. حالا آب را داخل کتری یا قابلمه ریخته روی حرارت بالا قرار می دهیم تا آب به دمای جوش برسد.
  4. وقتی آب به جوش آمد، آب جوش را به یکباره روی گلبرگ های گل محمدی می ریزیم به صورت که آب جوش به طور کامل روی گلبرگ ها را بپوشاند.
  5. بعد از ریختن آب جوش دم کنی تمیز روی درب قابلمه قرار می دهیم.
  6. حالا قابلمه را به مدت ۲۴ ساعت در گوشه ای آشپزخانه کنار می گذاریم تا عطر گلبرگ ها به طور کامل خارج شود. پس از گذشت ۲۴ ساعت گلبرگ ها را داخل آبکش می ریزیم روی قابلمه قرار می دهیم تا آب باقیمانده در گلبرگ ها خارج شود.
  7. نکته: توجه کنید که اصلا گلبرگ ها را برای خارج شدن آب فشار ندهید چون شربتتان بدرنگ و کدر خواهد شد. وقتی آب موجود در گلبرگ ها خارج شد شکر را به آب موجود در قابلمه اضافه می کنیم.
  8. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده، شکر را مخلوط می کنیم تا به طور کامل در آب حل شود. زمانیکه که شربت به غلظت کافی رسید جوهر لیمو را نیز اضافه کرده قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم.
  9. بعد صبر می کنیم تا شربت خنک شود. سپس آنرا داخل یک شیشه مناسب ریخته در یخچال نگهداری می کنیم.
  10. برای درست کردن شربت برای مهمانان،  یک ششم حجم لیوان را شربت بریزید و باقی آنرا را با آب یخ پر کنید و پس از مخلوط کردن مصرف کنید.

فوت و فنهای طرز تهیه شربت گل محمدی

  1. بریا اینکه شربتتان خیلی خوشمزه شود ما توصیه می کنیم از گل محمدی کوهستانی استفاده کنید تا تلخ نباشد، ولی اگر نوع کوهستانی در دسترس نداشتید، ۲ بار آب جوش روی آن بریزید و آبکش کنید تا تلخی آن از بین برود.
  2. وقتی گل محمدی را به آب اضافه می کنید سرعت عمل داشته باشید تا عطر و بو گل ها خارج نشده و همچنین به سرعت دمکنی را بگذارید.
  3. موقع سرو کردن شربت گل محمدی می توانید مقداری تخم شربتی داخلش بریزید.
  4. برای تست اینکه آیا شربت گل محمدی آماده شده یا نه مقداری از شربت را داخل نعلبکی ریخته و داخل یخچال قرار دهید اگر سفت شد یعنی به قوام رسیده است.
  5. برای اینکه گل برگ ها از صافی رد نشوند می توانید از کیسه نخی برای صاف کردنش استفاده کنید
  6. برای جلوگیری از شکرک زدن شربت گل محمدی، جوهر لیمو به شربت اضافه کنید.

خوش رنگ تر شدن شربت گل محمدی

رنگ شربت گل محمدی یا همان گل سرخ، صورتی کمرنگ است. درص ورتی که مایلید شربت شما رنگ بهتری داشته باشد و سرخ رنگ شود، می توانید از رنگ های مجاز خوراکی استفاده کنید تا شربت خوشرنگ تری داشته باشید و برای مهمانی هایتان آن را سرو کنید.

گرفتن تلخی گل محمدی

برای گرفتن تلخی، بهتر است از گلبرگ های رنگ روشن صورتی استفاده کنید تا شربت تلخ نشود. همچنین در صورتی که از نژادهای خاص استفاده می کنید حتما قبل از درست کردن شربت تلخی اش را با روش جوشاندن بگیرید. برای کم کردن تلخی شربت هم می توانید آنرا به همراه آب لیمو ترش تازه مصرف کنید.

دلیل تلخ شدن شربت گل محمدی

دلیل تلخ شدن شربت گل محمدی استفاده از گلبرگ هایی است که رنگ تیره دارند و یا به اصلاح نارس هستند و یا استفاده از نژادهای خاص هم موجب تلخ شدن شربت گل سرخ می شود.

خواص شربت گل محمدی

شربت گل محمدی آرام‌بخش قلب و اعصاب، خواب‌آور، رفع کننده تپش غیرطبیعی قلب و از بین برنده نگرانی و افسردگی است. این شربت همچنین به سم زدایی و رفع یبوست کمک می کند.  با بهبود عملکرد روده‌ها از بدن سم‌زدایی و یبوست را هم رفع می‌کند.
اگر میخواهید کبدتان را پاکسازی کنید شربت گل محمدی کمکتان می کند. * شربت گل محمدی خاصیت آنتی‌بیوتیکی دارد بنابراین عفونت‌های بدن را از بین می‌برد.
این شربت به خاطر داشتن ویتامین‌های A، C، E، پلی‌فنول، کاتچین و فلاونوئید سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف به ویژه انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند.
برای کاهش زخم های دهان، کافی است کمی شربت گل محمدی غرغره کنید ولی مصرف بیش از اندازه آن همچنین باعث اسهال می شود.



بیشتر بخوانید:

به این مقاله امتیاز دهید

0 / 5. 0

اشتراک‌گذاری:

مطالب مشابه
مطالعه: 6 دقیقه
orkideh.restaurant
1398/05/26
.
2608 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *