رستوران‌کافه‌های ارکیده با 10 شعبه در سراسر ایران
بلاگ

آموزش طرز تهیه خورش ماست اصفهانی مجلسی با طعم عالی

فهرست مطالب

خورش ماست یکی از پیش‌غذاهای محبوب و جذاب اصفهان است که قدمت آن به چیزی در حدود صد سال پیش برمی‌گردد. در گذشته خورش ماست، از غذاهای اصلی دربار به شمار می‌رفت اما امروزه به عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود. بد نیست بدانید برخی افراد آن را همراه با برنج سرو می‌کنند. در این مقاله از سایت ارکیده شما را با طرز تهیه خورش ماست اصفهانی خوشمزه رستورانی آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خورش ماست اصفهان

در این مطلب آموزش طرز تهیه خورش ماست اصفهان را برای تعداد شش الی هشت نفر در نظر گرفته‌ایم. با توجه به تعداد افراد، شما می‌توانید مقدار مواد اولیه را برای تهیه خورش ماست اصفهان تغییر دهید.

گوشت گردن گوسفندی 1 کیلوگرم
پیاز 2 عدد متوسط
ماست چکیده یا پرچرب 2 کیلوگرم
زعفران دم کرده 1 استکان کوچک
شکر 1 پیمانه
زرده تخم مرغ 1 عدد
خلال بادام 1 استکان
خلال پسته 2 قاشق غذاخوری
زرشک قرمز 1 یا 2 قاشق غذاخوری
نمک 2 قاشق غذاخوری سر خالی
فافل سیاه 1 قاشق مرباخوری
زردچوبه نصف قاشق چایخوری
اسانس هل 4 الی 6 قطره
گلاب سه قاشق غذاخوری

طرز تهیه و مراحل آماده سازی خورش ماست اصفهانی

از جمله مواردی که باعث شده خورش ماست محبوبیت زیادی داشته باشد، عطر و طعم بی‌نظیر آن است. البته در کنار این طعم متفاوت، نباید از خواص سرشار آن غافل شد. طرز تهیه خورش ماست اصفهان در عین سادگی نیازمند رعایت نکاتی است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

  1. گوشت گردن را شسته؛ همراه پیاز، زردچوبه، فلفل سیاه و یک قاشق نمک داخل قابلمه بریزید.
  2. شعله اجاق را روشن کرده و تا اندازه‌ای که روی گوشت پوشیده شود، آب داغ اضافه کنید. حرارت را زیاد کرده و بعد از اینکه محتویات قابلمه شروع به جوشیدن کرد، شعله را کم کنید تا گوشت به آرامی مغز پخت شود.
  3. بعد از اینکه گوشت کاملا پخته شد؛ آن را از ظرف بیرون آورده و بعد از سرد شدن، ریش ریش کنید. (یک کاسه از آب گوشت را بردارید.)
  4. گوشت را داخل ظرف ریخته و با گوشتکوب آن را بکوبید. بعد از چند دقیقه یک استکان از آب گوشت را به گوشت اضافه کرده و مجدد آن را بکوبید؛ اینکار را تا زمانیکه گوشت سفید رنگ شود، ادامه دهید. در پایان یک استکان دیگر آب گوشت اضافه کرده و مجدد آن را بکوبید تا از حالت خشکی گوشت کم شود.
  5. زرده تخم مرغ را همراه پنج قطره اسانس هل به گوشت اضافه کرده و به کوبیدن ادامه دهید تا بافتی یکدست پیدا کنند.
  6. ماست را در قابلمه‌ای جداگانه ریخته و آنقدر هم بزنید تا یکدست شود سپس روی حرارت ملایم قرار دهید. شکر را به ماست اضافه کرده و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.
  7. بعد از اینکه ماست شروع به جوشیدن کرد، زعفران دم کرده و گلاب را به آن اضافه کرده و شعله اجاق را خاموش کنید.
  8. گوشت را در چند مرحله به گوشت اضافه کرده و در هر مرحله هم بزنید تا بافت یکدستی به دست آورید.
  9. در این مرحله از آموزش طرز تهیه خورش ماست اصفهان؛ نوبت اضافه کردن نمک، مغز گردو خرد شده، خلال بادام و خلال پسته است. بعد از اینکه این مواد را به خورش اضافه کردید آنها را هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. (می‌توانید مقداری از خلال بادام و خلال پسته را برداشته و برای تزیین استفاده کنید.)
  10. خورش ماست اصفهانی خوشمزه را داخل ظرف سرو ریخته و مدت دوازده الی بیست‌وچهار ساعت در یخچال بگذارید تا کاملا جا بیفتد.
  11. خورش ماست اصفهانی مجلسی شما آماده سرو است. آن را با خلال بادام، غنچه گل محمدی،خلال پسته و زرشک تزیین کرده و نوش جان کنید.

طعم دهنده ها و ادویه های خورش ماست اصفهان

 

فوت و فن های پخت خورش ماست اصفهان

  • می‌توانید بجای اسانس هل از پودر هل استفاده کنید اما پودری هل رنگ خورش ماست را تیره‌تر می‌کند. (اسانس هل را از لوازم قنادی فروشی‌ها تهیه کنید.)
  • برای اینکه زعفران مصرفی در خورش ماست خوش عطر و خوشبو‌ شود، پودر زعفران را همراه با مقداری یخ خرد شده در ظرفی ریخته و اجازه دهید آماده شود.
  • برای لطیف‌تر شدن بافت گوشت گوسفند نمک را در اواسط پخت به آن اضافه کنید، اگر از اول نمک را به گوشت اضافه کنید بافت گوشت سفت می‌شود.
  • اگر با گوشت قرمز میانه خوبی ندارید، می‌توان به جای گوشت گوسفندی از گوشت مرغ یا بوقلمون استفاده کنید.
  • زمانیکه ماست را روی حرارت اجاق می‌گذازید، مدام آن را هم بزنید که ته نگیرد.
  • اضافه کردن گردو، خلال بادام و خلال پسته به خورش ماست اصفهانی کاملا سلیقه‌ای بوده و قابل حذف است.

 

کجا بهترین خورش ماست اصفهان را بخوریم؟

مواقعی پیش می‌آید وقت درست کردن خورشت ماست را در خانه ندارید و به دنبال یک رستوران خوب برای خورشت ماست میگردید. ما به شما توصیه میکنیم سری به رستوران ارکیده شعبه کاروانسرای مادرشاه بزنید که خوشمزه ترین خورش ماست اصفهان را سرو میکند. شما میتوانید در یک بنای تاریخی که فاصله زیادی با شهر اصفهان ندارد، خودتان را در کنار موسیقی سنتی و انواع غذاهای ایرانی و فرنگی، مهمان غذاهای محلی اصفهان مانند خورشت ماست نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید

1 / 5. 1

اشتراک‌گذاری:

مطالب مشابه
مطالعه: 6 دقیقه
orkideh.restaurant
1398/05/26
.
3011 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *