رستوران‌کافه‌های ارکیده با 10 شعبه در سراسر ایران
بلاگ

طرز تهیه انواع شربت خاکشیر با عسل و زعفران آبلیمو

فهرست مطالب

شربت خاکشیر یک شربت های تابستانی بسیار انرژی بخش است. اگرچه این نوشیدنی بیشتر به عنوان یک رفع کننده تشنگی در روزهای گرم تابستان شناخته می شود، اما می توان از آن در تمام طول سال به عنوان یک نوشیدنی خوشمزه با فواید بیشمار برای سلامتی استفاده کرد. پذیرایی از میهمانان با خاکشیر که کیم شیرین است و کمی هم گلاب دارد، در یک روز گرم روشی عالی برای پذیرایی از آنها است. نوشیدنی خاکشیر یک سم زدای طبیعی و گیاهی برای کبد است. همچنین برای بهبود پوست و کاهش تب نیز شناخته شده است. با ما همراه باشید تا شما را با طرز تهیه شربت خاکشیر کنیم و انواع خاکشیر را به شما معرفی کنیم.

مواد لازم برای تهیه خاکشیر

خاکشیر 4 قاشق غذاخوری
شکر 1 قاشق غذاخوری
گلاب (اختیاری) 1 قاشق غذاخوری
تکه های یخ به میزان مورد نیاز
آب خنک 6 لیوان

طرز درست کردن خاکشیر با طعم های مختلف

طرز تهیه خاکشیر ساده

برای درست کردن خاکشیر معمولی،  ابتدا خاکشیر را در یک کاسه پر از آب بریزید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند. سپس خاکشیر را از صافی رد کنید و سپس آن را چندین بار با آب بشویید. سپس آن را داخل پارچ بریزید و به میزانی که گفته شد، آب خنک را اضافه کنید. اکنون وقت آن است شکر را کم کم داخل پارچ بریزید و هم‌زمان با قاشق هم بزنید تا شکر کامل حل شود. بعد از آن‌که شکر کامل حل شد، گلاب را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. دقت کنید تکه‌های یخ را در لیوان بریزید و شربت آماده شده را برای بار آخر هم بزنید و در لیوان بریزید.

طرز تهیه خاکشیر مجلسی

پس از شست و شوی خاکشیر و اضافه کردن آب خنک به آن، شکر را کم‌کم اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا کاملا در آب حل شود. در مرحله بعد، گلاب را به آن اضافه کنید. شربت را با قاشق خوب هم بزنید و در لیوان بریزید. در پایان چند تکه یخ به آن اضافه کنید. شما می‌توانید به‌جای شکر از عسل هم در تهیه شربت خاکشیر استفاده کنید. در این روش لازم است عسل را با آب گرم مخلوط کنید تا در شربت کاملا حل شود. استفاده از عسل، شربت شما را سالم و مقوی می‌کند. اگر تمایل دارید می‌توانید به میزان دلخواه به شربت خاکشیر مجلسی خود زعفران نیز اضافه کنید تا شربت شما علاوه بر طعم خوب، شکل زیباتری داشته باشد.

طرز تهیه خاکشیر با زعفران

برای تهیه خاکشیر با زعفران به 2 قاشق غذاخوری خاکشیر شسته شده، زعفران پودر شده به اندازه نوک قاشق چای‌خوری، یک قاشق غذاخوری تخم شربتی، ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب و ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار نیاز دارید. ابتدا باید شکر و آب را در قابلمه بریزید و روش حرارت گاز قرار دهید. اجازه دهید آب به جوش بیاید و شکر به آرامی در آب حل شود. در این مرحله بهتر است شکر را هم نزنید تا خودش در آب حل شود. بعد از این که شکر در آب حل شد، در این مرحله از طرز تهیه شربت خاک شیر باید گلاب را به شیره اضافه کنید. برای حدود ۶ دقیقه شیره را هم بزنید.  در این مرحله از طرز تهیه شربت خاکشیر زعفرانی می‌توانید پودر زعفران را به شربت اضافه کنید. سپس باید کمی صبر کنید تا شربت شما غلیظ شود. هر زمان که شربت به غلظت مناسب رسید می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید و آن را از روی حرارت بردارید. حالا باید شربت کاملاً سرد شود. سپس مقداری شربت را همراه با دانه‌های خاکشیر و تخم شربتی خیسانده شده داخل لیوان بریزید و با آب ترکیب کنید. شربت شما آماده است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت تخمه شربتی مجلسی 

اضافه کردن مقداری خاکشیر به شربت کاسنی آن را مثل شربت خاکشیر تبدیل به یکی از بهترین شربت های تابستانی برای جلوگیری از گرمازدگی و کاهش حرارت بدن می کند. برای درست کردن شربت عرق کاسنی با خاکشیر به 1/2 لیوان فرانسوی دسته دار عرق کاسنی، عسل یا شکر، 1 قاشق غذاخوری خاکشیر و 3 قاشق غذاخوری گلاب نیاز دارید.  در اولین مرحله باید همه مواد تشکیل دهنده شربت را با هم ترکیب کنید و خوب هم بزنید. بعد از ترکیب کردن مواد، میزان شیرینی شربت را بچشید و در صورت نیاز کمی شکر یا عسل به آن اضافه کنید. سپس می توانید چند عدد یخ داخل لیوان بیندازید و شربت را میل کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت زعفران غلیظ

طرز تهیه خاکشیر با عسل

ما به یک لیوان آب ريال یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق مرباخوری خاکشیر و یک قاشق مرباخوری آب لیموترش نیاز داریم. ابتدا خاکشیر را بشویید، عسل را با مقداری آب ولرم حل کرده، سپس خاگشیر، عسل و آب لیموترش را با آب ترکیب می کنیم.

طرز تهیه خاکشیر با ترنجبین

برای درست کردن خاکشیر با ترنجین می توانید خاکشیر را چند ساعت در آب سرد خیس کنید سپس مقداری شربت ترنجبین به آن اضافه و میل کنید. یا حدود پنج گرم از دانه های خاکشیر را بشویید و با آب یا گلاب بجوشانید. سپس آن را با مقداری شربت ترنجبین مخلوط و بخورید.

طرز تهیه خاکشیر با آبلیمو

در طب سنتی یکی از بهترین روش‌های درمان گرمازدگی و تأمین املاح ضروری بدن مصرف خاکشیر با لیمو ترش تازه است. از آن جایی که بدن ما در گرما عرق می‌کند و املاح و مواد معدنی زیادی را از دست می‌دهد، بنابراین نوشیدن آب به تنهایی نمی‌تواند این مواد معدنی را به بدن بازگرداند. مصرف شربت خاکشیر و آبلیمو در زمان گرمازدگی بدن می‌تواند املاح و مواد ضروری بدن را تأمین کند.در این مرحله از طرز تهیه شربت خاکشیر و آبلیمو باید شکر را با آب ترکیب کنید. سپس لیموترش‌ها را آب بگیرید و در شربت بیندازید. یک قالب خاکشیر یخ‌زده به شربت اضافه کنید و آن را هم بزنید. برا اینکار نیاز به 2 قاشق غذاخوری خاکشیر، 2 قاشق غذاخوری شکر، 2 عدد  لیموترش تازه و 1 لیوان فرانسوی دسته دار آب نیاز دارید.

طرز تهیه خاکشیر با گلاب

برای درست کردن شربت خاکشیر با گلاب، به ۳ قاشق خاکشیر، شکر و 2 قاشق گلاب نیاز دارید. برای درست کردن این شربت، کافی است همه مواد را با هم ترکیب کنید و بعد نوش جان نمایید. 

طرز تهیه خاکشیر بدون شکر

برای درست کردن خاکشیر بدون شکر، میتوانید هر کدام از انواع خاکشیرهای که آموزش داده شد را بدون شکر استفاده کنید و به جای آن از شیرین کننده های طبیعی استفاده نمایید.

طرز تهیه خاکشیر با عرق کاسنی

برای درست کردن شربت، به۱/۲ لیوان فرانسوی دسته دار، عسل یا شکر، یک قاشق غذاخوری خاکشیر و 3 قاشق غذاخوری گلاب نیاز دارید. فقط کافی است همه مواد تشکیل دهنده شربت را با هم ترکیب کنید و خوب هم بزنید.بعد از ترکیب کردن مواد، میزان شیرینی شربت را بچشید و در صورت نیاز کمی شکر یا عسل به آن اضافه کنید. سپس می توانید چند عدد یخ داخل لیوان بیندازید و شربت را میل کنید.

طرز تهیه خاکشیر با تخم شربتی

برای درست کردن نوشیدنی خاکشیر با تهم شربتی، ابتدا تخم شربت و خاکشیر را تمیز کنید و در ظرف‌های جداگانه بریزید و چند بار آن‌ها را آبکشی کنید و بگذارید کمی در آب بمانند تا اگر شن دارند، شن‌ها ته‌نشین شوند. وقتی ترکیب شربت خاکشیر و تخم شربتی را درست می‌کنید، نگذارید تخم شربتی زمان زیادی در آب بماند. چون آب زیادی به خود جذب می‌کند. شکر را با نصف پیمانه آب روی حرارت بگذارید تا کامل حل شود. سپس گلاب را اضافه کرده و بگذارید گلاب کمی جوش بخورد. بعد گاز را خاموش کنید. بگذارید مایع غلیظ کامل خنک شود. در دو پارچ جداگانه، با مایعی که حاضر کردید و مقداری آب، 2 لیوان شربت درست کنید. اول آب و شکر را به اندازه اضافه کنید. در یک پارچ خاکشیر بریزید و دیگری تخم شربتی که آماده کردید را بریزید. به هر کدام مقداری آبلیمو بزنید. اگر خواستید می‌توانید زعفران دم شده هم به آن‌ها اضافه کنید. بگذارید تو یخچال خنک شود. موقع سرو خاکشیر را هم بزنید و تا نصف لیوان شربت خاکشیر بریزید و بعد شربت تخم شربتی را بریزید تا لیوان پر شود.


بیشتر بخوانید:

به این مقاله امتیاز دهید

0 / 5. 0

اشتراک‌گذاری:

مطالب مشابه
مطالعه: 6 دقیقه
orkideh.restaurant
1398/05/26
.
2609 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *