رستوران‌کافه‌های ارکیده با 10 شعبه در سراسر ایران
بلاگ

طرز تهیه آش گوجه‌‌فرنگی خوشمزه با چند روش مختلف

فهرست مطالب

آش گوجه، یکی از غذاهای بسیار محبوب و خوش‌مزه در بین ایرانیان است که خصوصا در فصول سرد سال طرفداران زیادی دارد. آش گوجه با نام «آبغورا آشی» یا «بامادور آشی» هم شناخته می‌شود و از خطه تبریز بر سر سفره اقوام ایرانی در شهرهای دیگر آمده. همانطور که از نام این آش مشخص است، به دلیل گوجه‌فرنگی خواص بی‌شماری برای کاهش قند خون، پیشگیری از سرطان و سکته مغزی، از بین بردن خستگی و اسپاسم بدن و همچنین تقویت استخوان دارد. این آش لذیذ یکی از انواع آش سنتی ایرانی است و برای پذیرایی در روزهای سرد پاییز و زمستان، طعم دلچسبی دارد.

در این متن قصد داریم طرز تهیه آش گوجه‌فرنگی خوش‌مزه با چند روش مختلف را برای لذت بردن از طعم ویژه و اصیل آن آموزش دهیم. اگر از طرفداران انواع آش هستید، تهیه این نوع خوش‌عطر و طعم را به شما پیشنهاد می‌کنیم. امیدواریم آن را درست کرده و از چشیدن طعم دلپذیر آن در کنار دوستان و عزیزانتان لذت ببرید. با ما در این مقاله از سری مقالات رستوران­‌کافه‌­های ارکیده همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه آش گوجه

ردیفمواد لازممیزان
1آب گوشتپنج پیمانه
2برنج و لوبیا چیتییک پیمانه
3تره، جعفری و گیشنیز خُرد شده300 گرم
4گوجه‌فرنگی3 عدد
5پیاز2 عدد
6روغن، رب گوجه‌فرنگی، زردچوبه، نمک، فلفل و آبغورهبه‌مقدار لازم

طرز تهیه آش گوجه

  • لوبیا چیتی خیس خورده را با مقداری آب درون قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید.
  • پیازها را خُرد کرده و در قابلمه‌ای جداگانه با کمی روغن تفت دهید.
  • به پیازهای طلایی رنگ، زردچوبه اضافه کرده و هم بزنید.
  • آب گوشت را به پیازها افزوده و بگذارید تا بجوشد.
  • با جوشیدن آب، برنج را اضافه کرده و بگذارید تا خوب بپزد و نرم شود.
  • گوجه‌ها را پوست گرفته و با مخلوط‌کن پوره کنید.
  • هنگامی که برنج کاملا پخت، پوره گوجه و سبزی‌ها را به مواد درون قابلمه اضافه کنید.
  • زمان دهید تا مواد درون قابلمه کاملا به غلظت برسد.
  • رب گوجه‌فرنگی را با کمی روغن تفت دهید و به همراه فلفل، نمک و آبغوره به مواد اضافه کنید.
  • آش گوجه شما آماده‌ست. نوش جان!

آش گوجه فرنگی

طرز تهیه آش گوجه تهرانی

بعضی از تهرانی‌ها در آش گوجه کوفته قلقلی می‌ریزند. برای تهیه آن کافی است که مقداری گوشت چرخ‌کرده گوسفندی را به همراه پیاز رنده شده، آرد نخودچی، نمک و فلفل و زردچوبه مخلوط کنید و به‌صورت توپ‌های قلقلی کوچک درآورده و در روغن سرخ کنید. سپس این قلقلی‌های خوش‌مزه را به مواد آش پخته شده، اضافه کرده و کمی زمان دهید تا جا بیافتد.

طرز تهیه آش گوجه تبریزی

تبریزی‌ها آش گوجه را کمی ترش درست می‌کنند. به همین دلیل در پخت آن از مقداری غوره تازه نیز استفاده می‌کنند. همچنین به جای گیشنیز؛ استفاده از کمی نعنا خشک، در دستور تهیه آش گوجه تبریزی قرار دارد. البته این مقدار نباید به گونه‌ای باشد که آش را تلخ کند. کافی‌ست که کمی عطر خوشِ نعنا را به آش شما اضافه کند. روش دیگر تبریزی‌ها برای پخت آش گوجه، حذف برنج و غوره و به جای آن استفاده از بلغور گندم است.

طرز تهیه آش گوجه شمالی

هر چند که تهیه آش گوجه در شهرهای متفاوت تقریبا یکسان است اما ذائقه‌های گوناگون مردم هر شهری باعث شده که کمی تغییر در این دستور پخت نیز وجود داشته باشد. برای مثال؛ شمالی‌ها برای تهیه آش گوجه از نخود، تره، جعفری، نعنا خشک و ادویه کاری و آبغوره استفاده می‌کنند. کافی‌ست برای تهیه انواع آش گوجه دستور پخت گفته شده را انجام دهید.

طرز تهیه آش گوجه همدانی

استفاده از لپه در تهیه آش گوجه؛ انتخاب دلچسبی است که اقوام همدانی انجام می‌دهند. سبزی‌های مورد استفاده در دستور تهیه آش گوجه همدانی؛ مانند تبریزی‌هاست. آش گوجه همدانی به دلیل وجود لپه در کنار گوجه، چنان رنگ‌ولعاب دلپذیر و جذابی دارد که هوش از سرتان می‌برد.

رستوران­‌کافه‌­های ارکیده با منویی متنوع، محیطی آراسته و زیبا، میزبان شماست. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید می‌­توانید با شماره 09123141900 تماس بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید

0 / 5. 0

اشتراک‌گذاری:

مطالب مشابه
مطالعه: 6 دقیقه
orkideh.restaurant
1398/05/26
.
3436 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *