بلاگ

طرز تهیه ی اشکنه غذای ساده ایرانی

فهرست مطالب

اشکنه یکی از غذاهای مقوی و خوشمزه است. این غذای قدیمی در بین اقوام مختلف به شیوه‌های مختلفی پخته می‌شود. یکی از مواد اصلی اشکنه در دستور‌های مختلف تخم مرغ است. تخم مرغ یکی از مواردی است که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است. همچنین ترکیب اشکنه با سیب زمینی آن را به وعده‌ای کامل و مغذی تبدیل می‌کند. این وعده‌ی غذایی سرشار از ویتامین‌‌های مختلف است که به سلامتی شما کمک می‌کند. همچنین اشکنه یکی از غذاهایی است که به سرعت آماده می‌شود. در نتیجه، وعده‌ای مناسب برای ناهار و شام است چون این غذا سنگین نیست و می‌توان در وعده‌ی شام هم آن را میل کرد. این غذا علاوه‌بر تخم مرغ با مواد غذایی دیگری مثل لوبیا و نخود هم پخته می‌شود و همین امر به ارزش غذایی آن اضافه می‌کند. در ادامه این سری مطالب از بلاگ ارکیده به طرز تهیه اشکنه ایرانی می‌پردازیم.

 

مواد لازم برای تهیه‌ ی اشکنه

تخم مرغ ۵ عدد
سیب زمینی ۲ عدد متوسط
آرد ۳ قاشق غذاخوری
شنبلیله خشک ۱ قاشق غذاخوری
پیاز داغ ۱ قاشق غذاخوری
روغن به میزان لازم
زرد چوبه به میزان دلخواه
نمک به میزان دلخواه
آب ۵ لیوان

 

مراحل طرز تهیه‌ ی اشکنه

۱. برای پخت اشکنه در اولین قدم باید در یک قابلمه آرد را تفت دهید. به همین خاطر باید روغن را به قابلمه اضافه کنید و با شعله کم آرد را به آن اضافه کنید.

۲. پس از اینکه کمی رنگ آرد تغییر کرد، در صورتی که آرد خشک شده بود و روغن آن تمام شده بود، باید کمی روغن به آن اضافه کنید. میزان روغن باید به حدی باشد که آرد گوله گوله نشود.

۳. سپس شنبلیله را به آرد اضافه کنید. بخاطر داشته باشید چون شنبلیله خشک است، باید خیلی کم تفت داده شود. سپس زردچوبه، نمک و پیاز داغ را باید اضافه کنید. بعد از اینکه همه آن‌ها به خوبی باهم ترکیب شدند. زمان اضافه کردن آب جوش رسیده است. بعد از اینکه آب ۱۰ دقیقه جوشید، آن را هم بزنید تا آرد به خوبی حل شود.

۴. حالا باید سیب زمینی‌ها را پوست بکنید و خرد کنید. اندازه‌ی سیب زمینی نباید خیلی بزرگ و خیلی کوچک باشد.

۵. بعد از اینکه سیب زمینی‌ها پخته شد، در یک ظرف جدا ۳ تخم مرغ‌ را بشکنید و کمی هم بزنید. این تخم‌ مرغ‌ها را به قابلمه اضافه کنید و کمی هم بزنید تا تخم مرغ‌ها جدا شود. بعد از ۵ دقیقه آن‌ها می‌پزند و نوبت به ۲ تخم مرغ باقی مانده می‌رسد. این دو تخم مرغ را بشکنید و بدون هم زدن به قابلمه منتقل کنید تا درسته پخته شود.

۶. غذای شما بعد از پخته شدن تخم مرغ‌ها آماده است و می‌توانید آن را با سبزی خوردن تازه و نان نوش جان کنید.

 

اشکنه تخم مرغنکات مهم در طرز تهیه آش اشکنه

در طرز تهیه اشکنه نکات زیادی وجود دارد چون نوع پخت این غذا در شهرهای مختلف ایران، متفاوت است ولی برخی از نکات اصلی در طرز تهیه اشکنه در تمام دستورهای پخت یکسان است.

۱. برای اینکه اشکنه خوش رنگ‌تر شود، می‌توانید یک قاشق رب گوجه به غذا اضافه کنید، با این کار رنگ اشکنه کمی قرمز رنگ می‌شود.

۲. به همراه شنبلیله می‌توانید مرزه خشک را هم اضافه کنید تا غذای شما خوش عطر و بو شود.

۳. برای طعم بهتر اشکنه می‌توانید به همراه پیاز داغ، سیر داغ هم به آن اضافه کنید.

۴. به یاد داشته باشید که به ازای هر نفر یک تخم مرغ اضافه کنید، به طور مثال در دستور پخت بالا این غذا برای ۵ نفر مناسب بود.

۵. برای سفت نشدن تخم مرغ هنگام ریختن آن‌ها در آب در حال جوش، باید همزمان آن‌ها را هم بزنید تا نرم باقی بماند.

۶. به یاد داشته باشید کع در اشکنه فقط از سبزی خشک استفاده شود و استفاده از سبزی تازه پیشنهاد نمی‌شود.

۷. برای بالا بردن ارزش غذایی اشکنه می‌توانید به این غذا کشک هم اضافه کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

5 / 5. 2

اشتراک‌گذاری:

مطالب مشابه
مطالعه: 6 دقیقه
orkideh.restaurant

1398/05/26

.

1127 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *