بلاگ

چگونه یک دسر لیوانی ساده و مجلسی درست کنیم؟

فهرست مطالب

شش ماه اول سال خوشمزه ترین میوه ها به بازار می آیند. یکی از این میوه ها، توت فرنگی است که میتوان انواع دسرها و نوشیدنی ها را با آن درست کرد. دسر لیوانی توت فرنگی یا همان موس توت فرنگی تازه فقط با 3 ماده، بدون ژلاتین و بدون نیاز به پختن هیچ ماده ای درست می شود. یک دسر خوشمزه برای سرو در هر مناسبتی. با طرز تهیه دسر لیوانی توت فرنگی ساده به بهار سلام کنید.

 

آیا موس و پودینگ یکی است؟

شاید اگر دو ظرف حاوي موس شکلاتي و پودينگ شکلاتی جلویمان بگذارند، انقدر شبيه به هم هستند که نشود تشخيص داد کدام به کدام است. اين شباهت باعث شده حتی خيلي ها اين دو دسر رو يکی بدانند! در حالي که اصلا هيچ وجه اشتراکی در ورژن هاي اوليه و سنتي اين دو دسر وجود نداشته است.

 

اصلا پودينگ چیست؟

پودينگ در قدیم یک دسر نبوده بلکه غذایی بوده است که مواد مختلف را با یک ماده چسبنده به هم میچسبانده و به عنوان یک وعده اصلی سرو میشده است و در گذر زمان تبدیل به دسر شده است. پودينگ يک دسر معمولا شيرين با پايه لبنيات است که معمولا مواد اصلی تشکيل دهنده آن شير و شکر است و بافت نيمه جامد و گاها جامد دارد و معمولا اين بافت جامد را هم از پخته شدن نوعی نشاسته که معمولا نشاسته ذرت است ميگيرد. گاها در پودينگ از انواع دانه ها مثل دانه چيا يا برنج، انواع آجيل يا تکه هاي ميوه استفاده ميکنند. پودینگ هم به صورت گرم سرو می شود و هم به صورت سرد.

 

حالا موس چیست؟

داستان موس فرق ميکند. جالب است که گفته ميشود اولين بار قرار بوده سس مايونز شکلاتی باشد و بعد از اینکه مشاهده کرده اند سس مایونز فعلی جالب شده، موس کم کم تبدیل شده به دسر خوشمزه کنونی. موس از يک پايه که طعم اصلي آن است، مثل شکلات يا پوره ميوه ها تشکيل ميشود و بافت نرم و يکدستش را از سفيده تخم مرغ و خامه زده شده ميگيرد. موس بافت يکدستی دارد و مثل پودينگ از دانه و ميوه ها خبری نيست. موس شکلاتي در روش سنتي با زرده و سفيده تخم مرغ زده شده (هردو به صورت خام) و ترکيبشان با شکلات و خامه تهيه ميشود. اما در روش هاي غير سنتي و همه پسند امروزی ميشود این بافت پفکی را با ژلاتين شبيه سازی کرد. يا گاها از پختن زرده به روش بن ماری و ترکیش با شکلات  خامه زده شده این بافت را بدست مياورند. موس به صورت سرد يا گاهي منجمد سرو ميشود.

 

تفاوت موس و پودینگ چیست؟

بافت موس پفکي و نرم هست. اما پودينگ بافت سفت تر و منسجم تری دارد. همونطور که گفتم داخل پودينگ ممکنه آجيل يا دانه يا تکه ميوه ببينيد اما موس کاملا يکدست هست و هيج نا همگوني در بافتش ديده نميشه. تفاوت موس و پودينگ در روش قوام دادن قوام پيدا کردن پودينگ از پخته شدن نشاسته اس. در حالي که بافت پفکي موس از سفيده تخم مرغ زده شده بدست مياد. و اما کاستارد اگه پودينگ رو با پختن زرده ي تخم مرغ به جاي نشاسته به قوام برسونن ميشه کاستارد.

 

زمان آماده سازی: 10 دقیقه

زمان سرد شدن: 1 ساعت

زمان کل: 10 دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه دسر لیوانی

12 1/2 اونس توت فرنگی (3/4 پوند)

1/2 فنجان شکر دانه ریز

1 فنجان خامه کامل یا فرم گرفته (سرد)

توت فرنگی اضافی برای تزئین

 

طرز تهیه موس توت فرنگی

طرز تهیه دسر لیوانی با توت فرنگی

  1. توت فرنگی ها را با شکر در مخلوط کن یا غذاساز پوره کنید.
  2. حدود نصف فنجان از پوره را بردارید و کنار بگذارید.
  3. خامه را با همزن بزنید تا خیلی غلیظ شود.
  4. باقیمانده پوره را در خامه فرم گرفته تا زمانی که ترکیب شود، بریزید.
  5. دو قاشق غذاخوری پوره توت فرنگی را کف هر لیوان (4 لیوان متوسط) قرار دهید.
  6. روی آن موس توت فرنگی بریزید و سپس به مدت تقریباً یک ساعت یا در صورت تمایل بیشتر در یخچال قرار دهید.
  7. با توت فرنگی خرد شده تازه سرو کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

0 / 5. 0

اشتراک‌گذاری:

مطالب مشابه
مطالعه: 6 دقیقه
orkideh.restaurant

1398/05/26

.

1129 بازدید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *