رستوران‌کافه‌های ارکیده با 10 شعبه در سراسر ایران
بلاگ

طرز تهیه رشته خوشکار برای ماه رمضان + رشت را به خانه بیاورید

فهرست مطالب

ماه رمضان ماهی پر از برکت است و خوراکی های این ماه تنوع زیادی  دارند. از زولبیا بامیه، شله زرد تا انواع آش ها همه این خوشمزه ها میز افطارمان را زیباتر می کنند. از این میان، یکی از شیرینی‌های محبوب گیلان و خطه سرسبز رشت رشته خوشکار است که در ماه رمضان جزوی از سفره‌های افطار و سحری روزه‌داران است. رشته خوشکار یا خشکار شیرینی پرچرب و مغذی است که تهیه آن نیاز به مهارت دارد. شیرینی خوشکار قدمتی چندین ساله دارد و اگر به شهرهای شمالی کشور سفر کرده باشید حتما طعم این شیرینی لذیذ را چشیده‌اید. در این مطلب طرز تهیه رشته خوشکار برای ماه رمضان و ترفندهای خوشمزه‌تر کردن این شیرینی سنتی را با هم می‌خوانیم. با ما همراه باشید.

 

مواد لازم برای تهیه رشته خوشکار

موادی که برای تهیه رشته خوشکار استفاده می‌شوند بسیار محدود و در دسترس هستند. با استفاده از دستور تهیه شیرینی رشته خوشکار که در این مطلب به آن می‌پردازیم به سادگی می‌توانید این شیرینی خوشمزه را تهیه و نوش جان کنید.

 

مواد لازم رشته خوشکار به تعداد هشت نفر

  • روغن مایع به مقدار لازم برای سرخ کردن
  • آرد برنج چهار پیمانه
  • پودر دارچین یک قاشق غذاخوری
  • پودر هل یک قاشق مرباخوری
  • مغز گردو آسیاب شده دویست‌و‌پنجاه گرم
  • شکر یک پیمانه
  • پودر پسته به مقدار لازم
  • پودر نارگیل به مقدار لازم
  • آب سه الی چهار پیمانه

*همانطور که پیش‌تر گفته شد مواد لازم در این مطلب برای تعداد هشت نفر است. شما می‌توانید با توجه به تعداد افراد مقدار مواد را کم یا زیاد کنید.

 

مواد لازم برای تهیه شربت رشته خوشکار

  • شکر یک پیمانه
  • آب دو پیمانه
  • پودر دارچین نصف قاشق مرباخوری

 

طرز تهیه رشته خوشکار برای ماه رمضان

طرز تهیه رشته خوشکار برای ماه رمضان بسیار ساده است و نیاز نیست شما یک قناد حرفه‌ای باشید. فقط کافیست مراحل زیر را به دقت انجام دهید تا مهارت کافی را به دست آورید.

  1. ابتدا شربت رشته خوشکار را آماده کرده و کنار بگذارید که بلافاصله بعد از درست کردن رشته خوشکار از آن استفاده کنید.
  2. برای تهیه شربت رشته خوشکار، آب و شکر را در ظرفی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر در آب حل شده و شربت به مرور غلیظ شود. قبل از اینکه شعله اجاق گاز را خاموش کنید پودر دارچین را به شربت اضافه کنید.
  3. آب را کم کم به آرد برنج اضافه کنید تا آرد گوله نشود. زمانی‌که خمیر رشته خوشکار به غلظت مطلوب (نه خیلی غلیظ باشد نه خیلی رقیق) رسید آن را داخل قیف‌های مخصوص بریزید.
  4. گردوی آسیاب یا چرخ شده را با پودر هل، پودر دارچین، پودر پسته و نارگیل ترکیب کرده و کاملا مخلوط کنید که یکدست شوند.
  5. در تابه یا قابلمه نچسب مقدار کمی روغن بریزید و با لیستک همه سطح ظرف را چرب کنید. ظرف را روی حرارت ملایم اجاق بگذاریدتا روغن داغ شود.
  6. خمیر رشته خوشکار را به صورت رشته‌های نازک و مستطیل شکل در ظرف بریزید بعد از مدت کوتاهی که خمیر پخت؛ خمیر را بردارید و روی یک پارچه تمیز که از قبل آماده کرده‌اید بگذارید تا خنک و مقداری سفت شود.
  7. یک از لبه رشته خوشکار را تا بزنید، یک قاشق از مواد داخل شیرینی (گردو، دارچین و…) را روی لبه تا زده شده پخش کرده و لبه‌های دیگر شیرینی را هم روی آن تا کنید و به هم بچسبانید.
  8. اکنون نوبت به سرخ کردن رشته خوشکار رسیده است. داخل تابه روغن بیشتری بریزید و رشته خوشکار را سرخ کنید.

9. رشته‌های خوشکار سرخ شده را به شربت آغشته کرده و با مقداری پودر پسته و پودر نارگیل تزیین کنید.

ترفندهایی برای خوشمزه‌تر شدن رشته خوشکار

  • اگر بتوانید به جای آرد برنج‌های موجود در فروشگاه‌ها خودتان آرد برنج درست کنید؛ البته با برنج ایرانی، تاثیر زیادی در عطر و طعم رشته خوشکار خواهد داشت.
  • رشته خوشکار را با چای اصیل ایرانی میل کنید تا لذت خوردن این شیرینی دوست‌داشتنی برایتان چندین برابر شود.
  • برای خوش‌طعم شدن شربت و در نهایت رشته خوشکار، می‌توانید مقداری زعفران سابیده شده را در حین قوام آمدن شربت به آن اضافه نمایید.

 

چه کسانی باید از خوردن رشته خوشکار پرهیز کنند؟

شیرینی رشته خوشکار علاوه بر مغذی بودن و خواصی که دارد همچون سایر شیرینی‌های سنتی ممکن است مضراتی هم داشته باشد بنابراین عده‌ای از افراد باید از خوردن آن پرهیز کنند.

  • توصیه می‌شود افرادی که بیماری دیابت یا چربی دارند از خوردن رشته خوشکار پرهیز کنند زیرا شیرینی رشته خوشکار جزو دسرهای چرب به حساب می‌آید.
  • افرادی که دچار اضافه وزن بالا هستند باید تعادل را در مصرف شیرینی رشته خوشکار رعایت کنند.

 

جمع‌بندی

رشته خوشکار از دیرباز به صورت خانگی در اکثر روستاهای خطه شمال کشور پخته و سرو شده است و امروزه طرفداران زیادی در سراسر ایران دارد. همانطور که در این مطلب خواندید روش تهیه رشته خوشکار روش پیچیده‌ای نیست. شما به راحتی و با کمترین امکانات می‌توانید این شیرینی خوشمزه را در ماه مبارک رمضان درست کرده و نوش جان کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خاکشیر؛ شربت خاکشیر خانگی و مجلسی با انواع طعم ها

برای آموزش پخت و طرز تهیه دسرهای دیگر مطالب زیر را بخوانید:

به این مقاله امتیاز دهید

0 / 5. 0

اشتراک‌گذاری:

مطالب مشابه
مطالعه: 6 دقیقه
orkideh.restaurant

1398/05/26

.

1140 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *