رستوران‌کافه‌های ارکیده با 10 شعبه در سراسر ایران
بلاگ

آموزش طرز تهیه مربای هویج خوشمزه خانگی با طعم بی نظیر

فهرست مطالب

مربای هویج، یک مربای محبوب در سراسر جهان استفاده می‌شود که به خاطر خوش رنگی و خوش طعم بودن طرفداران بسیاری دارد و با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. از این مربا اغلب در وعده صبحانه به همراه کره و خامه، همچنین در شیرینی‌های مختلف و یا فیلینگ برخی از کیک‌ها استفاده می‌شود. از طرفی همان طور که می دانید هویج برای چشم بسیار مفید است. برای آموزش طرز تهیه مربای هویج خوشمزه خانگی با ما در ارکیده همراه باشید.

چگونه مربای هویج درست کنیم؟

لازم است در ابتدا بگوییم که میزان درجه سختی تهیه مربای هویج در دسته‌بندی آسان قرار می‌گیرد. مدت‌ زمان آماده‌سازی این مربا ۳۰-۶۰ دقیقه است. (مدت‌زمان پخت با ضخامت ابعاد هویجی که در تهیه مربا استفاده کردید رابطه مستقیم دارد، به طور مثال هویج رنده شده با رنده ریز سریع‌تر پخته و‌نرم می‌شود تا هویجی که به‌صورت حلقه‌ای برش زده شده است)

مواد لازم برای تهیه مربای هویج

هویج رنده شده 500 گرم
شکر 500 گرم
آب 1 پیمانه یا یک لیوان فرانسوی
وانیل یک چهارم قاشق چای خوری
جوهر لیمو نوک قاشق چای خوری

مراحل طرز تهیه مربای هویج

برای درست کردن مربای هویج، ابتدا هویج ها را شستشو میدهیم و بعد پوستشان می‌گیریم. (البته این کار اختیاری است چون بعضی ها پوست هویج را نمی گیرند).

با رنده دلخواه هویج ها رو رنده کنید. میتونید برای رنده کردن هویج ها از رنده درشت یا ریز استفاده کنید که این موضوع به سلیقه شما بستگی داره
هویج های رنده شده رو داخل قابلمه ای بریزین و آب رو بهش اضافه کنید.

و در قابلمه را بگذارید و روی حرارت کم قرار دهید تا شروع به بخار کردن کند

حدود بیست دقیقه زمان دهید تا هویج ها نیم پز شوند (بهتر است در این زمان چند بار هویج ها را زیر و رو کنید)

بعد در قابلمه را بردارید و شکر را به هویج های نیم پز شده اضافه کنید و با یک قاشق به خوبی مخلوط کنید تا شکر با هویج ها مخلوط شود.

توجه کنید که حرارت موقع اضافه کردن هویج باید کاملا ملایم باشد و اول باید شکر به صورت کامل حل شود و بعد مربا شروع به جوشیدن کند.

اگه حرارت بالا باشد و قبل از حل شدن دانه های شکر مربا به جوش بیاید مربای شما بعد از پخت حتما شکرک میزند. اجازه دهید بریا رسیدن به قوام مناسب با حرارت ملایم بجوشد.

برای تست قوام شیره مربا قطره سرد شده شیره مربا را ما بین دو انگشت اشاره و شصت بریزید و انگشت ها را از هم فاصله دهید. شیره مربا باید کمی کش بیاید و نباید کاملا آبکی باشد.

حرکت شیره مربا باید کند و آهسته باشد که نشان دهنده غلظت و قوام شیره مرباست و نباید کاملا سریع سر بخورد مثل قطره آب (دقت کنید که رسیدن مربا به قوام مناسب اهمیت زیادی دارد چون اگر مربا به قوام نرسد، بعد از مدتی کمپ میزند) و همچنین اگه مربا را بیش از حد بجوشانید و یا با حرارت بالا بجوشد بعد از خنک شدن شکرک میزند.

وقتی مربا به قوام رسید، جوهر لیمو را با یک قاشق آب کاملا حل کنید و در آخر به مربا اضافه و مخلوط کنید، تا از شکرک زدن مربا جلوگیری کند. درص ورت نبود جوهر لیمو، میتوانید از نصف قاشق غذا خوری آبلیمو استفاده کنید، اما بیش از حد استفاده نکنید، چون باعث ترش شدن مربا میشود و در آخر از طعم دهنده دلخواه برای مربای هویج استفاده کنید (مثلا وانیل).

میتوانید از رنده پوست پرتقال خرد شده خشک که قسمت سفید آن کاملا جدا شده هم داخل مربای هویج استفاده کنید تا مربا طعم پرتقالی پیدا کند.

از گلاب یا هل هم می توانید برای مربای هویج استفاده کنید و همچنین گاهی از زعفران دم کرده برای داشتن رنگ زیبا استفاده می شود.

بعد از اضافه کردن وانیل حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید مربا داخل فضای محیط بدون در قابلمه کاملا خنک شود. بهتر است یک شب در محیط بماند و بعد مربا را داخل ظرف شیشه ای در دار تمیز و خشک بریزید و داخل یخچال قرار بدهید.

فوت و فن های طرز تهیه مربای هویج

  • هویج ها را  بعد از رنده کردن وزن کنید و هم وزن هویج های رنده شده از شکر استفاده کنید.
  • برای درست کردن یک مربای هویج مجلسی، هویج ها رو به صورت حلقه ای برش بدهید و بعد با کاتر دلخواه قالب زده و بپزید و یا اینکه هویج را با پوست کن به صورت نواری برش دهید و به شکل گل رز بپیچید و بپزید.
  • می‌توانید از خلال بادام یا خلال پسته هم داخل مربای هویج استفاده کنید و در مراحل آخر و به همراه وانیل به مربا اضافه کنید (یک قاشق از هر کدام کافیست).
  • بهتر است مربای هویج را داخل ظرف لعابی یا تفلون بپزید.
  • برای جلوگیری از کپک زدن مربا هیچ وقت از قاشق مرطوب برای برداشتن مربا استفاده نکنید و همچنین مربا را داخل ظرف کاملا خشک بریزید و داخل یخچال بگذارید چون اگه ظرف مرطوب باشد این رطوبت باعث ایجاد کپک در مربا میشود.
  • هرگز مربا رو به صورت گرم داخل شیشه نریزین و اجازه بدین کاملا خنک بشه چون گرما باعث ایجاد رطوبت در ظرف میشه و ظرف اصطلاحا عرق میکنه و این موضوع باعث کپک زدن مربا میشه.
  • اندازه قابلمه ای که مربا را در آن درست میکنید باید با اندازه شعله ای که مربا را با آن میپزید متناسب باشد. این مساله در تعادل بین پخت و به قوام رسیدن مربا تاثیر زیادی دارد.
  • اگر می خواهید مربای هویج را را به یک مدت بسیار طولانی نگهداری کنید توصیه می شود آن را در فریزر بگذارید.

جلوگیری از شکرک زدن مربای هویج

در صورتی که مربا با حرارت بالا پخته شود، شهد یا شربت آن خیلی سریع غلیظ می شود، ولی هویج به طور کامل پخته نمی‌شود که همین امر باعث شکرک زدن مربا در کوتاه مدت می‌شود. به همین دلیل باید مربا با حرارت ملایم پخته شود و یا برای اینکه مربا شکرک نبندد می توانید یک قاشق آب لیمو ترش اضافه کنید.

اگر مربا شکرک زد چه باید کرد؟ مقداری آب جوش به آن اضافه کرده آن را بجوشانید.

قوام مربای هویج

برای این‌ که متوجه شویم، مربا به قوام رسیده است یا نه باید یک قاشق از شربت مربا برداریم. پس از این‌که خنک شد، بین دو انگشت خود آن را تست کنیم و در صورتی که شربت مربا بین دو انگشت کش آمد، شربت به قوام رسیده است. اگر بعد از خنک شدن مربا هویج باز هم مربا رقیق بود کمی بیشتر بجوشانید.

طعم مربای هویج

برای دادن طعم بیشتر به مربا می توایند به آن پوست پرتقال هم اضافه کنید. به این ترتیب شما مربای هویج با پوست پرتقال خواهید داشت. هل را باید به صورت درسته استفاده کنید و ترجیحا بعد از خنک شدن از مربا خارج شود.

مارمالاد هویج

برای درست کردن مارمالاد هویج، به 1 کیلو هویج، 1 کیلو شکر، 1 قاشق غذاخوری هل، گلاب به میزان نصف فنجان، یک قاشق سوپخوری آبلیمو، 1 قاشق مرباخوری پودر ژلاتین و 1 قاشق غذاخوری زعفران نیاز دارید. ابتدا، هویج را بشویید و آن را خیلی نازک پوست بکنید و یا  می توانید با پوست کن روی آن را هم بتراشید. بعد آن را با 2 لیوان آب مخلوط کرده روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا هویج ها کاملا پخته شوند.  وقتی هویج ها پخته شد، آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید کمی سرد شود.  بعد هویج ها را در دستگاه غذاساز ریخته کاملا له کنید تا حالت پوره ای بگیرد. هویج که کاملا له شد، به همراه شکر دوباره داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا شکر در هویج حل شود. در حین جذب شدن شکر در هویج پودر ژلاتین را همراه گلاب به روش بن ماری ،روی بخار کتری آماده کنید و بعد از غلیظ شدن مارمالاد به همراه آبلیمو ، زعفران و هل به مارمالاد اضافه کرده کمی هم میزنیم تا با هم ترکیب شوند. بعد از روی حرارت برداشته، پس از خنک شدن مارمالاد هویج را داخل شیشه ای تمیز ریخته و در جای خنک نگهداری می کنیم.

به این مقاله امتیاز دهید

0 / 5. 0

اشتراک‌گذاری:

مطالب مشابه
مطالعه: 6 دقیقه
orkideh.restaurant
1398/05/26
.
2648 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *