رستوران‌کافه‌های ارکیده با 10 شعبه در سراسر ایران
بلاگ

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر مرحله به مرحله

فهرست مطالب

ترشی بادمجان شکم پر یکی از ترشی‌های پرطرفدار است که مراحل آماده‌سازی آن جزییات خاصی دارد. به طور مثال، در هر مرحله مواد تشکیل دهنده این ترشی را باید جداگانه آماده کنید. در نتیجه، باید به جزییات هر مرحله دقت کنید تا در آخر یک ترشی خوشمزه داشته باشید. این ترشی در شهرهای مختلف ایران محتویات مختلفی دارد ولی به طور کلی از موادی پایه مثل سبزیجات و ادویه‌های خوش عطری تشکیل شده است. ترشی شکم پر بادمجان در کنار غذاهای ایرانی زیادی سرو می‌شود، مثلا این ترشی در کنار دیزی، کوفته تبریزی، لوبیا پلو و ماکارونی ترکیب خوشمزه‌ای است.

مواد لازم برای تهیه ی ترشی بادمجان شکم‌پر

بادمجان قلمی ۱ کیلوگرم
هویج ۳۰۰ گرم
سیر ۲ بوته
نعنا خشک ۲ قاشق غذاخوری
جعفری تازه ۲۰۰ گرم
ترخون و مرزه ۲۰۰ گرم
سیاه‌دانه نصف ۱ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه نصف ۱ قاشق غذاخوری
نمک ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه نصف ۱ قاشق غذاخوری
سرکه ۳ لیوان
آب ۲ لیوان

 

طرز تهیه ی ترشی بادمجان شکم‌‌پر مرحله به مرحله

۱. در ترشی شکم پر اولین قدم انتخاب بادمجان‌های قلمی است. این بادمجان‌ها را باید بشویید و کلاهک‌های آن را جدا کنید. سپس باید یک شکاف عمودی روی بادمجان‌ها ایجاد کنید.

۲. بادمجان‌ها را داخل یک قابلمه بچینید و سپس یک لیوان آب و یک لیوان سرکه را به آن‌ها اضافه کنید. سپس شعله‌ی گاز را روشن کنید تا بادمجان‌ها تاحدی بپزد که کمی نرم شود. حتما به یاد داشته باشید که بادمجان در این مرحله نباید خیلی بپزد و له شود.

۳. پس از اینکه بادمجان‌ها آماده شد زیر شعله را خاموش می‌کنیم و بادمجان‌ها را از قابلمه خارج می‌کنیم. در این مرحله لازم است آب اضافی بادمجان‌ها خارج شود. برای همین اگر لازم بود، بادمجان‌ها را به آرامی با دست کمی فشار دهید تا آب اضافه از شکاف آن‌ها خارج شود. سپس بادمجان‌ها را روی یک حوله‌ی تمیز بچینید تا رطوبت آن‌ها کاملا گرفته شود.

۴. نوبت به محتویات ترشی بادمجان شکم پر می‌رسد. برای آماده‌سازی مواد این بخش در ابتدا هویج را بشویید و ریز رنده کنید. سپس جعفری، ترخون و مرزه را خرد کنید. توجه داشته باشید که سبزی‌ها باید ریز خرد شود. سپس سبزی‌ها و هویج را با نعنا خشک مخلوط کنید. بعد از آن حبه‌های سیر را رنده یا له کرده و به باقی محتویات ترشی اضافه می‌کنیم. بعد از اینکه تمام مواد اصلی باهم مخلوط شد، باید زردچوبه، فلفل سیاه و سیاه‌دانه را به آن‌ها اضافه شود.

۵. حالا نوبت آن رسیده که بادمجان را با محتویاتی که آماده کرده‌ایم، پر کنید بعد از آن‌ باید بادمجان‌ها را داخل ظرفی مناسب برای ترشی بادمجان بچینید. سپس ۲ لیوان سرکه و ۱ لیوان آب جوشیده را با نمک مخلوط می‌کنیم تا نمک در آب و سرکه به خوبی حل شود.

۶. بعد از اینکه بادمجان‌ها چیده شد، مخلوط آب و سرکه را به آن‌ها اضافه کنید. این مخلوط را به حدی اضافه کنید که حداقل یک بند انگشت بالای بادمجان‌ها آب باشد. حالا درب ظرف ترشی را ببندید و برای دو هفته آن‌ها را در یخچال نگه دارید.  پس از دو هفته ترشی بادمجان شکم پر شما آماده است.

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم‌پر شمالی

در شهرهای شمالی ایران، روشی خاص برای ترشی بادمجان وجود دارد. در طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر شمالی باید سبزی‌های خاص ترشی شمالی را استفاده کرد. این سبزیجات شامل: خالواش، نعنا و چوچاق به اندازه‌ی ۵۰۰ گرم است. تمامی این سبزیجات محلی تازه هستند و پس از شستشو باید ریز خرد شوند. همچنین در ترشی شمالی سیر حلقه حلقه می‌شود تا طعم سیر زیر دندان حس شود. سپس این مواد با سایر مواد اصلی ترشی مخلوط می‌شوند و مثل طرز تهیه اصلی آماده می‌شوند. در روش شمالی در صورتی که به سبزی‌های محلی دسترسی نداشتید، می‌توانید از  ترخون، تره و گشنیز به عنوان جایگزین استفاده کنید.

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم‌پر خوزستانی

در ترشی‌های خوزستانی طعم و مزه‌‌ی تندی و فلفلی بخش اصلی در آشپزی است. در ترشی بادمجان شکم پر خوزستانی بخشی از محتویات متفاوت است. از سبزی‌هایی که گفته شد در روش خوزستانی استفاده نمی‌شود و در عوض از ۵۰ گرم فلفل عنابی، ۱۰۰ گرم موسیر خشک یا تازه، ۲ قاشق غذاخوری تخم گشنیز و سرکه قرمز به جای سرکه سفید استفاده می‌شود. همچنین میزان سیر کمتری به اندازه ۳ حبه سیر در این ترشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. باقی مراحل آماده‌سازی ترشی بادمجان مثل روش اصلی است.

 

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم‌پر تبریزی

در ترشی بادمجان به روش تبریزی، تقریبا تمام مواد اولیه با روش اصلی آن یکسان است. با این تفاوت که تبریزی‌ها از فلفل سبز تند هم در  ترشی بادمجان استفاده می‌کنند. به‌علاوه در کنار سیر از پودر سیر به همراه محتویات اصلی استفاده می‌کنند. علت این کار اضافه کردن عطر و بوی بیشتر به ترشی است. همچنین در روش تبریزی می‌توانید میزان سبزی را به دلخواه خودتان کم یا زیاد کنید ولی استفاده از تمام سبزی‌ها برای خوشمزه‌تر شدن این ترشی لازم است. در صورت استفاده از پودر سیر به یاد داشته باشید که مقدار سیر تازه را نباید بیشتر کرد.

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم‌پر شیرازی

در ترشی بادمجان شکم پر شیرازی تنها از سبزی جعفری و ترخون تازه استفاده می‌شود و برخی از ادویه‌ها به میزان مختلفی استفاده می‌شود. به طور مثال برای تندی بیشتر در روش شیرازی از فلفل قرمز به جای فلفل سیاه استفاده می‌شود. به طور کلی روش آماده‌سازی ترشی شیرازی مثل روش گفته شده در بالا است. نکته‌ی اصلی در این ترشی استفاده از سبزیجات خرد شده‌ی ریز است که به طعم خوشمزه‌تر این ترشی کمک می‌کند. می‌توانید در روش شیرازی از برخی از ادویه‌ها، مثل فلفل استفاده نکنید.

نکات و ترفندهای درست کردن ترشی بادمجان شکم‌پر

۱. تمامی محتویات این ترشی باید ریز خرد شود و تازه باشد.

۲. از بادمجان‌های قلمی استفاده کنید تا دانه‌های کمتری داشته باشد و در مواردی که دانه‌های زیادی داشت آن‌ها را خارج کنید.

۳. در تمامی مراحل آماده‌سازی ترشی بادمجان شکم پر، تمامی سبزیجات بعد از شستشو باید کاملا خشک باشد تا ترشی کپک نزند.

۴. هنگام استفاده از فلفل سیاه، سیاه‌دانه و گلپر بهتر است آن‌ها را آسیاب نکنید. در صورتی که به تندی بیشتری علاقه داشتید از فلفل قرمز آسیاب شده استفاده کنید.

۵. برای سفت نشدن ترشی بادمجان باید در مرحله‌ی پخت اولیه، آن‌ها را به اندازه کافی بپزید تا ترشی بافت نرمی داشته باشد.

۶. ظرف مناسب ترشی بادمجان شکم پر، ظرفی شیشه‌ای با درب فلزی است.

به این مقاله امتیاز دهید

5 / 5. 3

اشتراک‌گذاری:

مطالب مشابه
مطالعه: 6 دقیقه
orkideh.restaurant
1398/05/26
.
3436 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *