رستوران‌کافه‌های ارکیده با 10 شعبه در سراسر ایران
بلاگ

طرز تهیه سوپ جو برای سرماخوردگی

فهرست مطالب

هر فصلی زیبایی و جذابیت‌های منحصر بفرد خود را دارد و پخت غذاهای مختص هر فصل، یکی از همین جذابیت‌ها محسوب می‌شود. پاییز و زمستان نیز مانند هر فصل دیگری از سال غذا و نوشیدنی‌های خاص خود را دارند که هر یک از آنها در نوع خود بی‌نظیرند. سوپ جو  بهترین غذا برای سرماخوردگی است که در کنار طعم بی‌نظیرش، خواص بسیاری دارد. در این مطلب از سری مقالات ارکیده؛ به شرح کامل هر آنچه که نیاز است در ارتباط با این سوپ فوق‌العاده بدانید خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

همچنین می توانید سری هم به لیست سوپ های که تاکنون به شما آموزش دهیم بیندازید و برای هر روز از روزهای سرکما، خودتان را مهمان یک سوپ خوشمزه کنید.

طرز تهیه انواع سوپ (طرز تهیه سوپ ترخینه و کدوحلوایی)

طرز تهیه سوپ شیر

طرز تهیه سوپ رشته

طرز تهیه سوپ بروکلی با پنیر

مواد لازم برای تهیه سوپ جو

سینه مرغ 1 عدد
هویج رنده شده دو پیمانه
پیازچه رنده شده نصف یک پیمانه
کرفس خرد شده یک پیمانه
قارچ خرد شده یک پیمانه
جوپوست کنده
نمک به مقدار لازم
فلفل به مقدار لازم
پیاز 1 عدد درشت

طرز تهیه سوپ جو

برای تهیه سوپ جو نیاز به زمان و مهارت زیادی ندارید، کافیست مراحل زیر را به دقت رعایت کنید تا از نتیجه آشپزی‌تان نهایت لذت را ببرید.

  1. سینه مرغ را به همراه یک عدد پیاز، مقداری آب، زردچوبه و نمک در قابلمه‌ای جداگانه ریخته و اجازه دهید پخته شود.
  2. بعد از پخته شدن مرغ آن را ریش ریش کرده و آب آن را نگه دارید.
  3. پیازچه، هویج، کرفس و قارچ را با مقدار کمی روغن تفت دهید.
  4. سینه مرغ و سپس جو پوست کنده شده را به سبزیجات اضافه کرده و دوباره تفت دهید.
  5. در این مرحله زردچوبه، نمک و فلفل را به مواد سوپ اضافه کرده و تفت دهید.
  6. مقداری آب را به همراه آب مرغ به سوپ اضافه کرده و اجازه دهید کاملا جا بیفتد.
  7. برای تزیین سوپ می‌توانید از جعفری، گشنیز و برش لیمو ترش استفاده کرده و سپس نوش جان کنید.

طرز تهیه سوپ جو قرمز

سوپ جو قرمز از سوپ های رستورانی محبوب می باشد و در تمام رستوران ها به عنوان پیش غذا سرو می گردد. جالب است بدانید بر خلاف تصور عموم که سوپ جو را پیش غذا می دانند این سوپ به خاطر وجود ویتامین ها و مواد معدنی که در آن وجود دارد یک غذای کامل می باشد.

برای درست کردن سوپ جوی قرمر نیاز به 2 عدد پیاز، 2 عدد هویج کوچک، 1 قاشق غذاخوری روغن، 1 عدد سینه مرغ، 1 قاشق غذاخوری جعفری، 1 پیمانه جو پوست کنده، 2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی و نمک و فلفل و زردچوبه داریم.

ابتدا جو پوست کنده را در کمی آب خیس کرده و به مدت حداقل ۶ ساعت کنار بگذارید تا خوب خیس بخورد. جو را از شب قبل خیس کنید. پس از گذشت این مدت جو پوست کنده را با چند لیوان آب داخل یک قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید.

حرارت زیر جو باید متعادل باشد. هر چند دقیقه یک بار باید جو را هم بزنید تا ته نگیرید و به ته قابلمه نچسبد. تا زمانی که جو لعاب بندازد باید روی شعله بماند. زمانی که جو لعاب انداخت آنرا از روی حرارت کنار بگذارید.

سپس، یکی از پیازها را پوست گرفته و ریز خرد کنید. قابلمه  موردنظرتان را روی حرارت گذاشته و ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع به آن اضافه نمایید. اگر روغن بیش از اندازه داخل قابلمه بریزید سوپ تان چرب خواهد شد.

بعد، پیاز خرد شده را داخل قابلمه ریخته و تفت دهید تا پیاز نرم گردد. سپس هویج ها را نگینی ریز خرد کنید و به پیاز تفت داده شده اضافه کنید و چند دقیقه با پیاز تفت دهید.

پس از اینکه هویج و پیاز را تفت دادید مقداری زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کرده  و تفت دادن را ادامه دهید تا ادویه ها به خورد پیاز و هویج برود. سینه مرغ را به همراه ۲ لیوان آب ، ۱ پیاز و مقداری زردچوبه داخل یک قابلمه کوچک بریزید و روی حرارت قرار داده تا نیم پز شود. وقتی سینه مرغ نیم پز شد آنرا ریش ریش ریز خرد کرده و به مخلوط پیاز و هویج اضافه نمایید.

سینه مرغ ریش ریش شده را با پیاز و هویج کمی تفت دهید تا سینه مرغ کمی سرخ گردد.

سپس، جو را به همراه ۴ لیوان آب به قابلمه اضافه کرده و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب سریع تر به جوش بیاید.

وقتی آب به جوش آمد، حرارت زیر قابلمه را کم می نماییم تا سوپ با حرارت ملایم جا بیفتد. در ۳۰ دقیقه آخر پخت سوپ رب گوجه فرنگی را با کمی روغن در یک تابه کوچک تفت می دهیم تا طعم خامی رب گرفته گردد.

وقتی رب سرخ شد، آنرا با نصف لیوان آب جوش مخلوط می نماییم تا یکدست گردد و بعد آن را به سوپ اضافه می نماییم. در ۱۵ دقیقه آخر نمک سوپ را اندازه کرده و به مقدار دلخواه نمک و فلفل سیاه اضافه می نماییم. سپس، جعفری خرد شده را نیز اضافه مین ماییم و دیگر درب قابلمه را نمی گذاریم تا رنگ جعفری سبز و با طراوت باقی بماند. کمی از جعفری را برای تزیین روی سوپ نگه دارید. پس از اینکه سوپ آماده شد آنرا در ظرف سوپخوری ریخته و به همراه آبلیمو یا لیمو ترش تازه سرو می کنیم.

طرز تهیه سوپ جو با شیر

برای درست کردن سوپ جو با شیر نیاز به 1 عدد پیاز، 1 پیمانه شیر، 1 عدد هویج، 1 پیمانه جو پرک، 1 قاشق غذاخوری خامه، آرد، 2 قاشق غذاخوری کره، 100 گرم سینه مرغ و نمک و فلفل سیاه نیاز داریم.

برای درست رکدن سوپ جو با شیر ابتدا جوپرک را در قابلمه ای ریخته سپس ۴ لیوان آب روی آن میریزیم و روی حرارت زیاد میگذاریم تا بجوش بیاید. میتوانید از جو نیز استفاده کنید، فقط توجه کنید که جو را باید از شب قبل بگذارید خوب خیس بخورد و ۲الی۳ مرتبه آب آن را عوض کرده و زمان پخت نیز نسبت به جوپرک نیاز به زمان بیشتری برای پخت نیاز دارد. سینه مرغ را در قابلمه ای قرار داده و روی آن آب میریزیم و کمی نمک،فلفل،زردچوبه به آن اضافه کردهو روی حرارت متوسط میگذاریم خوب پخته شود.

پیاز راپوست گرفته و از وسط نصف کرده و روی تخته نگینی خرد میکنیم و مقدار کمی از آن را داخل قابلمه ای که سینه مرغ در حال پخت است ریختهو باقی آن را در قابلمه ای که جوپرک در آن میپزد میریزیم و خوب هم میزنیم.

جوپرک را مدام هم بزنید تا ته نگیرد..هویج را نیز شسته و با رنده ریز میکنیم و به سوپ اضافه می کنیم. بعد از پخته شدن مرغ، آن را در یک آبکش قرار میدهیم تا خنک شود .سپس خیلی ریز ریش ریش کرده و به سوپ اضافه میکنیم.

شما شیر (خامه) را ۱۵دقیقه قبل از اینکه بخواهید به مواد اضافه کنید باید از یخچال خارج کرده و بگذارید با دمای محیط سازگار ود تا زمانیکه به مواد اضافه میکنیم اصطلاحا نبرد.

بعد،در شیر داغ کن کره را میریزیم و روی حرارت کم قرار میدهیم و میگذاریم تا آب شود. بعد آرد را مرحله به مرحله اضافه میکنیم و تفت میدهیم تا کاملا با آرد یکی شده و رنگ آن کرمی گردد، بعد شیر را آرام آرام به آن اضافه کرده و خوب مخلوط میکنیم تا سس یکدستی درست شود. بعد آن را به مواد سوپ اضافه کرده و هم میزنیم و صبر می نماییم تا سوپ خوب بپزد. اگر کالری سوپ برایتان مهم نیست میتوانید مقداری از سوپ را در کاسه ای بریزید و کمی خامه به آن اضافه کنید و با قاشق هم بزنید و سپس به سوپ اضافه کنید که بسیار طعم خوبی به غذای شما میدهد.(گر تمایل داشتید میتوانید قبل از اینکه زیر قابلمه سوپ را خاموش کنید برای زیبایی رنگ سوپ کمی جعفری خرد شده نیز داخل آن بریزید تا ۵دقیقه جوش بزند) بعد از آن، در ظرف مورد نظر سرو کنید.

خواص سوپ جو

بهترین غذا برای سرماخوردگی

همانطور که می‌دانید برنامه غذایی با تغییرات فصلی و آب‌و‌هوایی تغییر خواهد کرد. همه ما در فصول سرد سال به غذاهای گرم، پرکالری و پر انرژی گرایش پیدا می‌کنیم، از این رو شما می‌توانید با داشتن یک برنامه غذایی مناسب سلامتی را به بدن خود و اعضای خانواده‌تان هدیه دهید. سوپ جو بهترین غذا برای سرماخوردگی در فصل پاییز و زمستان است که گنجاندن آن در برنامه غذایی تاثیر مثبت زیادی بر تقویت سیستم ایمنی بدن شما دارد.‌ با هم مروری بر تعدادی از مهم‌ترین خواص این سوپ داشته باشیم:

 

کمک به بهبود عملکرد دستگاه گوارش

با توجه به میزان بالای فیبر موجود در سوپ جو به راحتی می‌توان گفت که این غذا تاثیر مثبتی بر عملکرد دستگاه گوارش داشته و تا حد زیادی مانع از التهابات روده‌ای، یبوست و… خواهد شد.

تقویت معده

همان طور که می‌دانید خوردن غذاهای اسیدی با نفوذ به دیواره معده آن را حساس و ملتهب می‌کنند اما سوپ جو به دلیل میزان لعاب بالایی که دارد، جداره معده و روده را لعاب اندود کرده و معده را در برابر اسید معده محافظت می‌کند.

مراقبت از پوست و مو

ویتامین بی جزو ویتامین‌های مفید برای پوست و مو بوده که به وفور در جو و سایر غلات یافت می‌شود. چنانچه مایلید پوستی شاداب و موهایی سالم داشته باشید، سوپ جو را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

کاهش وزن

با توجه به سبک زندگی امروزه بیشتر افراد و میزان تحرک کمی که داریم، اضافه وزن به یکی از معضلات جامعه تبدیل شده است. سوپ جو به واسطه میزان فیبر زیاد و چربی کم تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد. جو از جمله غلاتی به حساب می‌آید که هورمون‌های سیری را در بدن تحریک کرده و یک میان وعده عالی در زمان گرسنگی است.

نکات تکمیلی

  • استفاده از آب مرغ به جای آب به خوش طعم شدن سوپ کمک زیادی کرده و تاثیر بسزایی در طعم آن دارد. علاوه بر تاثیر مثبت این ترفند در خوشمزه‌تر شدن سوپ، خواص آن را نیز افزایش می‌دهد.
  • جالب است بدانید که می‌توان با سرو سوپ جو، چربی‌های ناحیه شکم و پهلوی خود را آب کرد.
  • برای افزایش میزان ویتامین سی موجود در سوپ جو می‌توان زمان سرو مقداری آب لیموی تازه به آن اضافه کرد.
  • بسیاری از افراد مایلند سوپ جو قرمز رستورانی تهیه کنند. برای تهیه سوپ جو به رنگ قرمز کافیست یک الی دو قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را با مقداری روغن تفت داده و در مراحل پایانی پخت به سوپ اضافه کنید.
  • حتما جو را سه الی چهار ساعت قبل از تهیه سوپ در آب بخیسانید تا کاملا خیس بخورد. این کار باعث می‌شود لعاب سوپ زیاد شو.

حرف آخر

جو استفاده شده در سوپ جو، به دلیل داشتن بتاگلوکان باعث تقویت سیستم ایمنی شده و توان دفاعی بدن در برابر حمله میکروب‌ها و انواع ویروس را بالا می‌برد. ترکیب جو با مواد دیگر به‌کار رفته در سوپ جو مانند: هویج، پیاز، سیر، مرغ یا گوشت قرمز، سبزی و ادویه‌جات ترکیبی قوی و موثر برای حفظ سلامت بدن در فصل زمستان است که شما را از شر مصرف داروهای شیمیایی خلاص می‌کند. پس در روزهای سرد سال، بهترین غذا برای سرماخوردگی را فراموش نکنید.

به این مقاله امتیاز دهید

0 / 5. 0

اشتراک‌گذاری:

مطالب مشابه
مطالعه: 6 دقیقه
orkideh.restaurant
1398/05/26
.
3442 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *