رستوران‌کافه‌های ارکیده با 10 شعبه در سراسر ایران
بلاگ

طرز تهیه شربت زعفران غلیظ خوشمزه

فهرست مطالب

شربت زعفران یکی از رایج ترین و پرطرفدارترین شربت های تابستانی مجلسی می باشد که به دلیل سادگی درست کردنش مخصوصاً در روزهای گرم مورد توجه قرار می گیرد. این شربت به خاطر قابلیت هم نشینی بالا با سایر طعم دهنده های غذایی مانند، گلاب ، هل ، تخم شربتی و آبلیمو اصولاً آماده می شود و به همین همین این امکان برای شما فراهم می شود که انتخاب خود را متناسب با سلیقه و ذائقه خود انجام دهید. ما در این مقاله از ارکیده قرار است انواع روش و طرز تهیه شربت زعفران در خانه را به صورت کاملاً ساده به صورت مرحله به مرحله آموزش داده و تمام نکات آن را که باعث می شود طعم این شربت ها بی نظیر شود را برای شما بررسی کنیم.

چگونه شربت زعفران درست کنیم؟

درست کردن شربت شربت زعفران آنقدر ساده است که به راحتی می توانید در خانه آن را درست کنید. فقط کافی است به مقادیر موادی که استفاده می کنید دقت کنید. از طرفی درست کردن این شربت زمان زیادی نمیخواهد و این نوشیدنی خوشمزه و مناسب تابستان در ظرف حدود ۳۰ دقیقه آماده سرو و مصرف خواهد بود.

مواد لازم برای تهیه شربت زعفران

زعفران 1 قاشق چای خوری
شکر 2 لیوان
تخم شربتی (اختیاری) 2 قاشق غذاخوری
گلاب 1/2 لیوان
آب 2 لیوان

مراحل طرز تهیه شربت زعفران

  1. برای تهیه شربت زعفران  ابتدا درون یک لیوان مناسب تخم شربتی (اختیاری) را می ریزیم، سپس مقداری آب به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم به مدت ۱ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد و حجمش دو برابر شود.
  2. سپس، زعفران را درون هاون ریخته، خوب می کوبیم تا پودر شود. در ادامه زعفران را درون یک لیوان مناسب می ریزیم و مقدار کمی آب جوش روی آن ریخته، سپس یک تکه یخ به آن اضافه می کنیم.
  3. حالا روی لیوان را با یک نعلبکی پوشانده و میگذاریم زعفران رنگ بیندازد.
  4. بعد، یک قابلمه مناسب را انتخاب می کنیم، سپس شکر را به همراه آب درون قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم قرار می دهیم.
  5. حالا هر از گاهی شهد را مخلوط می کنیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه روی حرارت بماند تا به غلظت مورد نیاز برسد. در ادامه وقتی شهد غلیظ شد گلاب را به همراه زعفران دم کرده به آن اضافه می کنیم.
  6. سپس، شهد را مخلوط می کنیم تا مواد با هم ترکیب و یکدست شوند. در ادامه اجازه می دهیم شربت به مدت ۲۰ دقیقه دیگر روی حرارت بماند تا جوش بزند، سپس شهد را درون ظرف دیگری ریخته و اجازه می دهیم به طور کامل خنک شود.
  7. در نهایت درون لیوان مورد نظر چند تکه یخ قرار می دهیم، سپس ۱ قاشق غذاخوری از شربت را درون لیوان می ریزیم و روی آن به مقدار کافی آب اضافه می کنیم، سپس در آخر تخم شربتی را اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم.

طرز تهیه شربت زعفران با تخم شربتی

تخم شربتی یکی از بهترین مکمل های نوشیدنی ها و شربت های مختلف است. یکی از این ترکیب های جذاب، شربت زعفران می باشد. استفاده از تخم شربتی نه تنها طعم خاصی به شربت زعفران می بخشد، بلکه دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی نیز می باشد.

مطلب کامل طرز تهیه شربت تخم شربتی با گلاب و زعفران را در این مطلب بخوانید.

تخم شربتی 4 قاشق غذاخوری
آب خنک 4 لیوان
شکر 4 قاشق غذاخوری
زعفران 1 قاشق غذاخوری
لیموترش 1 عدد
  1. برای درست کردن شربت زعفران با تخم شربتی، ابتدا مانند مراحلی که در روش اول یعنی طرز تهیه شربت زعفران برای شما به طور مفصل توضیح دادیم زعفران را دم کنید.
  2. بعد، تخم شربتی را درون یک کاسه بریزید و به آن آب اضافه کنید. سپس بگذارید به مدت 10 دقیقه درون آب باقی بماند و به نوعی قوام بیاید.
  3. سپس ترکیب آب و تخم شربتی را از صافی عبور می دهیم تا آب آن گرفته شود و سپس تخم شربتی ها را زیر آب گرفته تا شسته شوند.
  4. حالا وقت آن است به سراغ لیموترش برویم و آن را از وسط به دو قسمت مساوی تقسیم کرده و در نهایت آب آن را درون با فشار دادن جدا کنیم.
  5. سپس، درون یک لیوان آب جوش شکر را حل کنید و آن را درون پارچ ریخته و سپس  تمام مواد اولیه آماده شده یعنی زعفران دم شده، تخم شربتی، آب خنک و آب لیمو را به آن اضافه کنید و هم زنید.
  6. شربت زعفرانی شما آماده سرو است و می توانید از نوشیدن آن لذت ببرید. می توانید آن را با اسلایس های لیمو ترش و توت فرنگی تزیین کنید.

طرز تهیه شربت زعفران و هل

اینکه بخواهیم روش تهیه شربت زعفران با هل یا با هر ترکیب دیگری را خیلی پیچیده کنیم کار اشتباهی می باشد و شما با بهره گیری از روش قبل که در برای شما توضیح دادیم به راحتی انواع مختلف شربت زعفرانی را آماده کنید.

یادمان باشد که مواد اولیه و مقادیر ذکر شده برای آنها اصول و مقادیر استاندارد می باشد و شما می توانید متناسب با سلیقه خود آنها را تغییر دهید، مثل شیرینی شربت که بعضی ها شیرین دوست دارند بعضی ها برعکس.

آب 2 لیوان
زعفران ساییده شده 1 قاشق چایخوری
هل 1 یا 2 عدد
شکر 2 قاشق غذاخوری
  1. تمامی مراحل مثل درست کردن موارد دیگر است و تنها اقدامی که لازم است در مورد این شربت انجام دهید؛ کوبیدن، خرد کردن و اضافه دانه های هل در گام دوم می باشد. در واقع کافیست به جای استفاده از زعفران، از ترکیب هل و زعفران خرد شده استفاده کنید.
  2. نکته دیگری که باید به آن دقت شود این موضوع می باشد که استفاده از حرارت بسیار بالا برای قوام آمدن شربت زعفران می تواند باعث شکرک زدن شربت شود.
  3. همچنین در صورتی که پس از خاموش کردن حرارت به نوعی شربت شما خیلی سفت شد و کمی شکرک زد، شما می توانید به آن مقداری آب جوش اضافه کرده و پس از مخلوط کردن ترکیب، آن را بر روی حرارت قرار دهید.

طرز تهیه شربت زعفران و آبلیمو

شربت زعفران و آبلیمو که خیلی از ما آن را با شربت آبلیمو نیز می شناسیم یکی از گزینه های بسیار جذاب و دلچسب در فصل گرم تابستان می باشد که تقریباً در بیشتر خانه های ما ایرانی ها پیدا می شود.

زعفران دم کرده نصف پیمانه
آب لیموترش 1/4 پیمانه
آب 1 پیمانه
شکر 1.5 پیمانه
  1. ابتدا باید آب و شکر را با هم مخلوط کنید و بدون اینکه هم زدن آن را بر روی حرارت ملایم قرار دهید تا با گذشت زمان شکر به طور کامل درون آب حل شده و شروع به جوشیدن کند.
  2. پس از حل شدن شکر زعفران را به ترکیب آب و شکر اضافه کرده و حرارت را خاموش کنید و با قرار دادن درب ظرف به مدت 15 دقیقه اجازه دهید تا ترکیب شما قوام پیدا کند.
  3. بعد، آبلیمو از قبل تهیه شده را به مخلوط شربت خود اضافه کنید و سپس شربت زعفران را درون یک ظرف شیشه ای درب دار ریخته و درون یخچال قرار دهید.
  4.  برای سرو کردن کافیست 1/3 لیوان را از شربت غلیظ پر کرده و باقی لیوان را با آب سرد و یخ پر کنید.

فوت و فن های طرز تهیه شربت زعفران

زمان درست کردن شربت زعفرانی  به جای تخم شربتی می‌توانید از مقداری خاکشیر  استفاده کنید. طرز تهیه شربت خاکشیر با عسل و زعفران را در این مطلب بخوانید.

شربتتان شرکک می بندد اگر شهد شربت زعفران را با شعله زیاد آماده کنید

برای طعم دادن به شربت زعفرانی (اگر از گلاب استفاده نمی کنید) از عرق بیدمشک، عرق بهار نارنج استفاده کنید.

یخ باعث وارد شدن شوک به شربت زعفران و رنگ دادن بهتر می شود.

برای نگهداری طولانی مدت در یخچال، می توانید آن را در یک شیشه خشک و تمیز بریزید و تا چند هفته در یخچال نگه بدارید.

اگر شربت بعد از مدتی شکرک زد، مقداری آب جوش به آن اضافه کنید و چند دقیقه بجوشانید و سپس دوباره در شیشه بریزید.

طرز تهیه شربت زعفران برای ۱۰ نفر نیز به همین روشی که ذکر شد انجام می‌شود. تنها باید مواد لازم برای تهیه شربت را چند برابر کنید.

برای درست کردن شربت زعفران غلیظ می‌توانید از مقدار زعفران بیشتری در شربت استفاده کنید.

در صورتی که زمان کافی برای درست کردن شهد شربت زعفران ندارید، می‌توانید مقداری به اندازه نیازتان مواد لازم را با هم ترکیب کنید و بدون حرارت دادن آن شربت آن را تهیه کنید.

شربت زعفران خانگی طبع گرمی دارد و از همین رو برای افراد بلغمی و سرد مزاج بسیار مناسب است.

شربت زعفران و گلاب بهترین درمان برای آرامش اعصاب و رفع بی‌خوابی است، پیشنهاد می‌شود این شربت را شب‌ها قبل از خواب میل کنید.

می توانید به جای شکر از نبات و عسل هم استفاده کنید.

خواص شربت زعفران

شربت زعفران حاوی مقادیر زیادی ویتامین‌های آ، ای، سی، گروه ویتامین‌های ب، سدیم، کربوهیدرات، فیبر، پروتئین، کلسیم، آهن، منیزیم، اسید فولیک، منگنز، سلنیوم و روی است. این شربت برای افرادی که معمولا استرس و اضطراب دارند و احساس افسردگی و خستگی می‌کنند، فواید بسیاری دارد.


بیشتر بخوانید:

به این مقاله امتیاز دهید

0 / 5. 0

اشتراک‌گذاری:

مطالب مشابه
مطالعه: 6 دقیقه
orkideh.restaurant
1398/05/26
.
2463 بازدید

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *