بلاگ

طرز تهیه ترشی کلم قرمز با طعمی بی نظیر

فهرست مطالب

ترشی کلم قرمز یکی از ترشی‌های پرطرفدار در تمام فصل‌هاست. این ترشی خوشمزه خیلی سریع و راحت حاضر می‌شود تا در سفره کنار غذا قرار بگیرد. معمولا کلم به عنوان دورچین کنار غذاهای سنتی ایرانی قرار می‌گیرد. همینطور به عنوان تزیین در کنار ماهی و غذاهای دیگر از این ترشی استفاده می‌شود. یکی از دلایل این کار بخاطر رنگ زیبای این ترشی است که به ظرف غذا رنگی خاص می‌دهد. برای آماده‌سازی این ترشی، اول از همه باید به سراغ خرید مواد لازم برای آن بروید. مهم‌ترین بخش خرید کلم بنفشی تازه و خوش‌رنگ است. بعد از خرید کلم بنفش، باید به سراغ خرید ظرفی شیشه‌ای و زیبا بروید. بعد از خرید ظرف، آخرین بخش خرید سرکه‌ی قرمز است تا از آن در ترشی استفاده کنید. میزان سرکه را باتوجه به ظرف ترشی در نظر بگیرید تا سرکه برای ترشی کلم قرمز کم نیاید. البته خوب می‌دانید که موقع درست کردن ترشی خانگی هرچقدر دست‌تان به کم نرود، بهتر است و باعث خوشحالی افراد دیگر خانه می شوید.

مواد لازم برای تهیه‌ی ترشی کلم قرمز

کلم بنفش ۵۰۰ گرم
سرکه قرمز به میزان لازم
نمک ۱ قاشق چای‌خوری

 

ادویه‌ی ترشی کلم قرمز

به‌طور کلی ترشی کلم قرمز ادویه‌ای ندارد ولی در صورتی که دوست دارید ترشی شما طعم متفاوتی داشته باشد، می‌توانید با کمی فلفل به آن عطر و طعمی خاص بدهید. برای این کار می‌توانید از فلفل سبز، دانه فلفل سیاه و فلفل قرمز استفاده کنید. همچنین اگر به طعم تندی سیر علاقه دارید، می‌توانید ۲ الی ۳ حبه‌ي سیر را به ترشی اضافه کنید. با این حال جای کمی عطر و بوی سیاه‌دانه خالی است و می‌توانید با اضافه کردن دانه‌های سیاه‌دانه، ترشی خود را تکمیل کنید و یکی از ترشی‌های محبوب را برای خانواده‌ی خود درست کنید.

ترشی کلم قرمز با چه سرکه‌ای درست می‌شود؟

برای درست کردن این ترشی می‌توانید از سرکه‌ی قرمز یا سرکه‌ی سفید استفاده کنید. ولی به طور معمول از سرکه‌ی قرمز در این ترشی استفاده می‌شود. یکی از دلایل آن هماهنگی رنگ سرکه با کلم بنفش است که در نهایت رنگ کلم‌ها قرمز و خوش‌رنگ‌تر می‌شود. با این حال اشکالی ندارد که از سرکه‌ی سفید استفاده کنید، در آخر ترشی شما خوشمزه می شود.

طرز تهیه‌ی ترشی کلم قرمز

۱. برای درست کردن این ترشی باید برگ‌های ناسالم کلم را جدا کنید و سپس برگ‌های سالم را جدا کنید و آن را بشویید. در این مرحله کلم را داخل آبکش بگذارید تا خوب آب آن خارج شود. بعد از آن یک پارچه‌ی نخی تمیز را پهن کنید و برگ‌های کلم را روی آن قرار دهید.

۲. بعد از خشک شدن کامل کلم‌ها نوبت به برش زدن‌ آن‌ها می‌رسد. کلم را به صورت رشته‌های باریک باید برش دهید. بهتر است این رشته‌ها هم اندازه باشد. برای این کار می‌توانید از دستگاه‌های برش‌زن دستی برای سبزیجات استفاده کنید.

۳. حالا نوبت اضافه کردن نمک به کلم بنفش‌ها رسیده است تا بامزه و خوشمزه شوند. به همین خاطر در یک ظرف تمام کلم بنفش‌ها را می‌ریزیم و نمک را اضافه می‌کنیم. برای اینکه نمک به تمام کلم‌ها برسد باید با دست آن‌ها را مخلوط کنید. حالا با یک سلفون ظرف را ببندید تا هوایی وارد ظرف نشود تا کلم‌ها سرما نخورند. برای حدود۳۰ دقیقه کلم‌ها را رها می‌کنیم تا خوب بامزه و نمکی شوند.

۴. در این فاصله ظرف ترشی خود را آماده کنید و اگر دوست دارید می‌توانید حبه‌های سیر، فلفل سبز یا قرمز، سیاه‌دانه و فلفل سیاه را در ظرف ترشی بریزید. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه کلم‌های نمک خورده را داخل ظرف ترشی بریزید و سرکه را به‌ آن‌ها اضافه کنید. سرکه باید به حدی باشد که تا یک بند انگشت بالاتر از کلم‌ها سرکه قرار داشته باشد.

۵. همان‌طور که می‌دانید ترشی کلم قرمز برای اینکه خوب جا بیافتد نباید سرما بخورد. پس یک کیسه‌ی فریزر را روی درب شیشه قرار دهید و سپس درب اصلی آن را ببندید تا هیچ هوایی وارد شیشه نشود. در آخر برای اینکه ترشی کلم قرمز خوب استراحت کند و جا بیافتد باید آن را در جایی خشک و خنک به مدت یک هفته قرار دهید. بعد از یک هفته ترشی خوشمزه‌ی شما آماده است.

فوت‌و‌فن ترشی کلم قرمز

۱. برای اینکه ترشی شما کپک نزند، باید پس از شستشو از خشک شدن مواد ترشی مطمئن شوید.

۲. برای اینکه ترشی خراب نشود، آن را در جایی به دور از خورشید قرار دهید.

۳. بعد از اینکه ترشی آماده شد، می‌توانید آن را در یخچال نگهداری کنید.

۴. برای اینکه ترشی شما خوش طعم شود، بهتر است از ظرف شیشه‌ای استفاده کنید تا ترشی طعم پلاستیک نگیرد.

۵. برای اینکه ترشی تازه‌تر بماند، آن را با سرکه‌ی سفید درست کنید.

۶. برای اینکه ترشی خوب جا بیافتد، می‌توانید برای دو هفته صبر کنید.

 

متعادل کردن طعم ترشی کلم قرمز با شکر

در صورتی که دوست دارید طعم ترش ترشی کمتر باشد می‌توانید از شکر استفاده کنید. برای این کار زمانی که به ترشی نمک را اضافه کردید، یک قاشق غذاخوری شکر را به آن‌ها اضافه کنید. با این کار طعم ترشی کلم قرمز ملس می‌شود. به طور کلی هر طعمی را که بیشتر دوست دارید، با کمی کم و زیاد در مواد اولیه می‌توانید به ترشی بدهید. به طور مثال، اگر طعم سرکه را در ترشی بیشتر دوست دارید، باید به نسبت بیشتری از سرکه استفاده کنید تا طعم آن در ترشی غالب شود. امیدواریم از این آموزش لذت برده باشید.

به این مقاله امتیاز دهید

5 / 5. 1

اشتراک‌گذاری:

مطالب مشابه
مطالعه: 6 دقیقه
orkideh.restaurant

1398/05/26

.

1129 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *