رستوران‌کافه‌های ارکیده با 10 شعبه در سراسر ایران
بلاگ

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ نذری

فهرست مطالب

زرشک‌پلو با مرغ نه‌تنها یکی از بهترین و جذاب‌ترین غذاهای مجلسی است؛ بلکه انتخاب مناسبی برای غذای نذری هم به‌شمار می‌رود. یکی از نکات مهم که در تهیه غذای نذری باید مد نظر قرار دهید، انتخاب گزینه‌ای است که با ذائقه عموم مردم سازگار باشد. چه غذایی بهتر از زرشک‌پلو با مرغ که با طعم و مزه بی‌نظیرش، محبوب بسیاری از ایرانی‌ها است.

در این متن، می‌خواهیم طرز تهیه یک زرشک‌پلو با مرغِ خوش‌مزه و درجه یک را برای نذری آموزش دهیم. اگر از دوستداران طعم مَلَسِ زرشک و بوی خوش زعفران هستید، تهیه این غذای ویژه را در خانه پیشنهاد می‌کنیم. امیدواریم آن را برای مراسم مهم همچون نذری و ضیافت‌های خانوادگی تهیه کنید و از چشیدن طعم خوش‌خوراک آن در کنار دوستان و عزیزانتان لذت ببرید. با ما در این مقاله از سری مقالات رستوران‌کافه‌های ارکیده همراه باشید.

مواد لازم زرشک‌پلو با مرغ نذری برای 30، 50 تا 100 نفر

هرچند که طرز تهیه زرشک‌پلو با مرغ مجلسی رستورانی، فوت‌وفن‌های خاص خود را دارد اما اولین سوالی که برای تهیه این غذای لذیذ به‌عنوان نذری پیش می‌آید، مقدار مواد اولیه مورد نیاز برای طبخ غذا در تعداد بالاست. بسته‌ به‌اینکه قصد تهیه چه تعداد غذای نذری دارید، می‌توانید با استفاده از جدول فوق، به‌راحتی مواد اولیه مورد نیاز را تهیه کنید. به‌عنوان مثال برای تهیه 100 پُرس زرشک‌پلو نذری، باید 30 کیلو ران مرغ، 15 کیلو برنج، 1/5 کیلو زرشک، 1 کیلو و 800 گرم رب گوجه فرنگی و 300 گرم شکر تهیه کنید.

ردیف مواد اولیه زرشک‌پلو با مرغ مقدار مواد اولیه
1 برنج 150 گرم به‌ازای هر نفر
2 مرغ 300 گرم به‌ازای هر نفر
3 زرشک 100 گرم به‌ازای هر کیلو برنج
4 زعفران 1 قاشق چای‌خوری به‌ازای هر کیلو برنج
5 رب گوجه فرنگی 60 گرم به‌ازای هر کیلو مرغ
6 پیاز 2 عدد به‌ازای هر کیلو مرغ
7 شکر 20 گرم به‌ازای هر کیلو برنج
8 آبلیمو 2 قاشق غذاخوری به‌ازای هر کیلو مرغ
9 نمک، فلفل سیاه و کره، پودر کاری، زردچوبه، دارچین و خلال پسته و بادام به‌مقدار لازم

ادویه زرشک‌پلو نذری

نمک و فلفل سیاه، از چاشنی‌های اصلی برای تهیه زرشک‌پلو با مرغ نذری هستند اما اگر دوست دارید غذای نذری شما، عطر و طعم منحصربه‌فرد پیدا کند، می‌توانید از چند ادویه دیگر کمک بگیرید. یکی از آن‌ها پودر کاری است که هنگام تفت دادن مرغ و تهیه سس آن استفاده می‌شود. این ادویه هم بوی مطبوعی به مرغ می‌دهد و هم منجر به لطافت بیشتر آن می‌شود. زردچوبه یکی دیگر از ادویه‌هایی است که در تهیه سس مرغ کاربرد دارد و رنگ ‌و‌ لعاب چشم‌نوازی به آن می‌بخشد.

طرز پخت زرشک‌پلو نذری

مراحل پخت زرشک‌پلو با مرغ نذری را در اینجا مرور می‌کنیم:

  • تکه‌های مرغ را بشویید.
  • مقداری کره داخل ظرف روی حرارت بریزید. مرغ را داخل ظرف قرار دهید و با حرارت ملایم تفت دهید. تفت دادن مرغ قبل از پخت اصلی، باعث جلوگیری از وارفتن آن می‌شود.
  • مقدار کمی زعفران، فلفل سیاه و پودر کاری به‌ظرف اضافه کنید تا بوی مرغ گرفته شود. پس از چند دقیقه ظرف را از روی حرارت بردارید.
  • بار دیگر مقداری کره داخل ظرف روی حرارت بگذارید و پیاز نگینی را به‌آن اضافه کنید.
  • حالا نوبت به‌رب گوجه فرنگی می‌رسد. ترکیب فوق را هم بزنید و برای چند دقیقه تفت دهید تا رنگ رب کاملا آزاد شود.
  • آب، نمک، فلفل سیاه، آبلیمو، دارچین و پودر کادری را به‌ظرف اضافه کنید.
  • ترکیب فوق را هم بزنید تا یکدست و غلیظ شود. به‌این‌ترتیب سس مرغ آماده می‌شود.
  • مقداری روغن یا کره در ظرف دیگری بریزید و تکه‌های مرغ را به‌صورت منظم در آن بچینید.
  • سس را به مرغ اضافه کنید. صبر کنید تا مرغ‌ها روی حرارت به‌خوبی بپزند.
  • همزمان برنج که از قبل آبکش شده را دم کنید.
  • زرشک را هم خیس کنید و سپس شکر را به‌آن بیفزایید. به‌آرامی این ترکیب را با هم مخلوط کنید تا شکر به‌خورد زرشک برود.
  • زرشک را روی حرارت ملایم برای چند دقیقه تفت دهید تا آماده شود. بعد از پشت سر گذاشتن مراحل فوق، زرشک‌پلو با مرغ شما آماده است و نوبت به تزیین آن می‌رسد که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم.

نکاتی در تهیه زرشک‌پلو با مرغ نذری

چند نکته کلیدی در پخت زرشک‌پلو با مرغ نذری وجود دارند که توجه به‌آن‌ها باعث می‌شود غذای خوش‌طعم‌تر و مجلسی‌تری داشته باشید.

  • بهتر است برای تهیه نذری در تعداد بالا به‌سراغ ران مرغ بروید که خوش ‌خوراک‌تر است.
  • بهتر است پوست مرغ را جدا نکنید تا ظاهر شکیل‌تری پس از پخت داشته باشد.
  • ترجیحا از ظروف مسی برای پخت مرغ استفاده کنید. این کار مرغ را خوش‌طعم‌تر می‌کند.
  • تا جای ممکن از روی هم قرار دادن تکه‌های مرغ بپرهیزید.
  • برای تهیه سس مرغ می‌توانید از 1 تا 3 حبه سیر استفاده کنید تا طعم غذا خاص‌تر شود.
  • اضافه کردن تکه‌های هویج و فلفل دلمه هنگام پخت مرغ، رنگ و لعاب و طعم غذا را بهتر می‌کند.
  • برای پخت مرغ‌ها حدود 1 تا 2 ساعت زمان نیاز است.
  • برای عطر و طعم بهتر غذا می‌توانید در 15 دقیقه پایانی پخت مرغ، مقداری زعفران حل شده را هم اضافه کنید.

تزیین زرشک‌پلو نذری

نوبت به مرحله آخر تهیه زرشک‌پلو با مرغ نذری می‌رسد. لطف غذای نذری به شکل و شمایل زیبای آن است که در کنار عطر و طعم خاطره‌انگیز، چشم هر بیننده‌ای را نوازش کند. برای تزیین غذا، علاوه بر زرشک، می‌توانید از خلال پسته یا بادام هم استفاده کنید. به‌ازای هر پرس غذا بین 10 تا 20 گرم خلال پسته یا بادام کافی است.

حتما زعفران ساییده را در مقداری یخ حل کنید تا رنگ و عطر آن بهتر حفظ شود. سپس مقداری از برنج را به آن اضافه کنید. بهتر است ابتدا برنج زعفرانی را روی غذا بریزید و بعد زرشک و خلال پسته یا بادام را به آن اضافه کنید. برای آنکه غذا بوی فوق‌العاده‌ای پیدا کند، می‌توانید خلال را مدتی قبل در گلاب خیس کنید.

سفارش زرشک‌پلو نذری از رستوران ارکیده

تهیه زرشک‌پلو با مرغ برای نذری در تعداد بالا کار آسانی نیست. از انتخاب مواد اولیه درجه یک گرفته تا رعایت فوت‌وفن پخت این غذای اصیل ایرانی، همگی نیازمند تجربه بالایی‌ست. زرشک‌پلو با مرغ یکی از غذاهای ویژه در منوی رستوران‌کافه‌های ارکیده است که در هر تعداد قابل سفارش است. خوب است بدانید که مواد اولیه‌ این غذای خوش‌مزه، در رستوران‌کافه‌های ارکیده به ‌بهترین شکل تهیه و مراحل طبخ آن به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌شود. با سفارش غذا از مجموعه ارکیده، می‌توانید آسوده‌خاطر باشید که نذری به‌صورت گرم و در بسته‌بندی کاملا بهداشتی در زمان و مکان مورد نظر به‌دست شما خواهد رسید.

سرویس پخت در محل ارکیده

ارکیده اکسپرس شعبه هروی با سرویس پخت در محل برای تهیه غذای نذری و یا مراسم و ضیافت‌های شما در خدمتتان است. با هماهنگی قبلی، آشپزهای حرفه‌ای ارکیده به‌همراه تمام تجهیزات و مواد اولیه تازه و مورد نیاز در محل مد نظر شما حاضر می‌شوند و به‌مدت یک شیفت کاری به‌تهیه سفارش غذای شما و در صورت تمایل به سرو آن می‌پردازند.

رستوران‌کافه‌های ارکیده با منویی متنوع، محیطی آراسته و زیبا؛ میزبان شماست. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید می‌توانید با شماره  ۰۹۱۲۳۱۴۱۹۰۰ تماس بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید

1.5 / 5. 2

اشتراک‌گذاری:

مطالب مشابه
مطالعه: 6 دقیقه
orkideh.restaurant
1398/05/26
.
1794 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *