رستوران‌کافه‌های ارکیده با 10 شعبه در سراسر ایران
بلاگ

طرز تهیه خورشت قیمه نذری برای 50 تا 200 نفر

خورشت قیمه نذری

خورشت قیمه نذری قدمتی دیرینه دارد و به‌عنوان یکی از معروف‌ترین خورشت‌های ایرانی، به همراه چلو سرو می‌شود. این خورشت لذیذ، معمولا جزو برنامه غذایی هفتگی اکثر ایرانی‌ها به حساب می‌آید و جالب است بدانید که طبع سردی دارد و در مناطق مختلف ایران با دستورالعمل‌های خاصی پخته می‌شود. از آن جایی که طعم و مزه‌ی خورشت قیمه نذری با ذایقه‌ی بیشتر افراد همخوان است و دستور پخت ساده‌تری نسبت به خیلی دیگر از غذاهای رسمی دار‌د، از گذشته‌های دور تبدیل به یکی از غذاهای مناسبتی در ایران و حتی کشورهای همسایه مانند عراق شده است و با نام قیمه نجفی معروف است. البته باید بدانید که روش پخت و مواد تشکیل‌دهنده خورشت قیمه نذری با خورش قیمه ایرانی متفاوت است. این غذای لذیذ قدمت بسیار زیادی دارد و یکی از شرق‌شناسان معروف اروپایی به نام «شاردن» که در زمان حکومت صفویان به ایران سفر کرده، خورشت قیمه را اینچنین توصیف کرده: «قیمه نوعی غذاست که در آن گوشت به کار می‌برند و آن را با خوش‌مزه‌ترین و بهترین ادویه‌ها طعم‌دار می‌کنند.»

در این متن، می‌خواهیم طرز تهیه یک خورشت قیمه خوش‌مزه و درجه یک را برای نذری آموزش دهیم. اگر از دوستداران طعم به‌یادماندنی این غذای بسیار لذیذ هستید، تهیه آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. امیدواریم آن را برای ایام مذهبی سال، خصوصا ماه محرم تهیه کنید و از چشیدن طعم بسیار دلچسب آن در کنار دوستان و عزیزانتان لذت ببرید. با ما در این مقاله از سری مقالات رستوران‌کافه‌های ارکیده همراه باشید.

مواد لازم قیمه نذری برای 50، 100 و 200 نفر

ردیف مواد مقدار (به‌ازای هر نفر)
1 گوشت گوسفندی یا گوساله 300 گرم
2 لپه خیس‌شده 150 گرم
3 لیموعمانی 100 گرم
4 روغن 400 گرم
5 پیاز 150 گرم
6 رب گوجه‌فرنگی 150 گرم
7 سیب‌زمینی خام 400 گرم
8 فلفل سیاه، نمک و زردچوبه، پودر دارچین، پودر هل و پودر زعفران به‌مقدار لازم

مراحل طرز تهیه خورشت قیمه نذری

  • پیازها را خرد کنید و با کمی روغن تفت دهید تا پیازها به رنگ طلایی درآیند.
  • گوشت خرد شده را به پیازها اضافه کنید و به مدت چند دقیقه با حرارت ملایم تفت دهید.
  • زردچوبه و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید و بگذارید تا به همراه چند لیوان آب بپزد.
  • پس از اینکه گوشت نیم‌پز شد به آنها لپه را اضافه کنید.
  • رب را با مقداری روغن و دارچین و نمک در یک ظرف جداگانه به مدت چند دقیقه تفت دهید و کنار بگذارید.
  • بعد از 2 ساعت رب سرخ شده را به خورشت و بعد لیموها را اضافه کنید.
  • در مراحل پایانی پخت (حدود 20 دقیقه آخر) هل ، گلاب و زعفران دم کرده را به خورشت اضافه کنید تا عطر و خاصیت آن حفظ شود.
  • سیب‌زمینی‌های پوست گرفته را به شکل دلخواه خرد کنید. آنها را با آب سرد بشویید تا نشاسته اضافی روی سیب‌زمینی‌ها پاک شود.
  • مقداری روغن داخل تابه ریخته و اجازه دهید تا به حد کافی داغ شود. سپس سیب‌زمینی‌ها را درون روغن سرخ کنید.
  • پس از اینکه غذا کاملا جا افتاد آن را با سیب‌زمینی تزیین کنید. خورشت قیمه نذری شما آماده است. نوش جان!

فوت‌و‌فن پخت قيمه نذری

برای قیمه نذری چقدر گوشت لازم است؟

گوشت مخصوص خورشت قیمه نذری، گوشت گوساله یا گوسفندی است که در صورت تمایل می‌توانید برای خوشمزه‌تر شدن خورشت، چربی‌ها را از گوشت جدا نکنید.

ادویه قیمه نذری چیست؟

دارچین، هل سبز، گلاب و زعفران به قیمه نذری عطر و طعم بی‌نظیری می‌دهند و باعث خاص شدن این غذا می‌شوند.

اگر می‌خواهید به جای پودر دارچین از چوب دارچین استفاده کنید باید چوب‌ها را بشویید و در مراحل اولیه پخت آنها را به خورشت اضافه کنید. با انجام این کار طعم دارچین کاملا وارد خورشت می‌شود و روی رنگ خورشت نیز تاثیر منفی نمی‌گذارد .

تلخ نشدن خورشت قیمه نذری

در طرز تهیه قیمه نذری، برای گرفتن تلخی لیمو عمانی بعد از اینکه آنها را با چاقو سوراخ کردید، در یک ظرف جداگانه با مقداری آب به مدت چند دقیقه بجوشانید و بعد آبکش کنید.

نکاتی که به خوش‌طعم شدن خورش قیمه نذری کمک می‌کند

  • لپه را از شب قبل خیس کنید. قبل از اضافه کردن آن به غذا، بگذارید تا در آب جوش کمی قل بزند و 2 تا 3 بار کف روی لپه را بردارید. این کار به زلال شدن آب خورشت شما کمک می‌کند.
  • بعد از اضافه کردن رب به خورشت، بگذارید تا غذا با حرارت ملایم جا بیفتد. هر چقدر شعله اجاق ملایم‌تر باشد، خورشت قیمه نذری خوش‌مزه‌تر می‌شود.
  • اگر احساس کردید که آب خورشت کم شده می‌توانید به آن مقداری آب جوش اضافه کنید.
  • رب گوجه ممکن است باعث دیر پختن گوشت شود. به همین دلیل حتما آن را در اواسط پخت به گوشت اضافه کنید.
  • تفت دادن رب گوجه‌فرنگی، هم روی طعم خورشت تاثیر مثبت می‌گذارد هم باعث خوش‌رنگ‌تر شدن آن می‌شود.

سفارش قیمه نذری از رستوران ارکیده

تهیه خورشت قیمه برای نذری در تعداد بالا کار آسانی نیست. از انتخاب مواد اولیه درجه یک گرفته تا رعایت فوت‌وفن پخت این غذای اصیل ایرانی، همگی نیازمند تجربه بالایی‌ست. خورشت قیمه سیب‌زمینی و قیمه بادمجان یکی از غذاهای ویژه در منوی رستوران‌کافه‌های ارکیده است که در هر تعداد قابل سفارش است. خوب است بدانید که مواد اولیه‌ این غذای خوش‌مزه، در رستوران‌کافه‌های ارکیده به ‌بهترین شکل تهیه و مراحل طبخ آن به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌شود. با سفارش غذا از مجموعه ارکیده، می‌توانید آسوده‌خاطر باشید که نذری به‌صورت گرم و در بسته‌بندی کاملا بهداشتی در زمان و مکان مورد نظر به‌دست شما خواهد رسید.

در منوی رستوران‌کافه‌های ارکیده است که در هر تعداد قابل سفارش است. خوب است بدانید که مواد اولیه‌ این غذای خوش‌مزه، در رستوران‌کافه‌های ارکیده به ‌بهترین شکل تهیه و مراحل طبخ آن به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌شود. با سفارش غذا از مجموعه ارکیده، می‌توانید آسوده‌خاطر باشید که نذری به‌صورت گرم و در بسته‌بندی کاملا بهداشتی در زمان و مکان مورد نظر به‌دست شما خواهید رسید.

سرویس پخت در محل ارکیده

ارکیده اکسپرس شعبه هروی با سرویس پخت در محل برای تهیه غذای نذری و یا مراسم و ضیافت‌های شما در خدمتتان است. با هماهنگی قبلی، آشپزهای حرفه‌ای ارکیده به‌همراه تمام تجهیزات و مواد اولیه تازه و مورد نیاز در محل مد نظر شما حاضر می‌شوند و به‌مدت یک شیفت کاری به‌تهیه سفارش غذای شما و در صورت تمایل به سرو آن می‌پردازند.

رستوران‌کافه‌های ارکیده با منویی متنوع، محیطی آراسته و زیبا؛ میزبان شماست. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید می‌توانید با شماره  ۰۹۱۲۳۱۴۱۹۰۰ تماس بگیرید.


دستور پخت غذاهای نذری دیگر را در مقالات زیر را بخوانید:

به این مقاله امتیاز دهید

0 / 5. 0

اشتراک‌گذاری:

مطالب مشابه
مطالعه: 6 دقیقه
orkideh.restaurant
1398/05/26
.
3576 بازدید

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *