رستوران‌کافه‌های ارکیده با 10 شعبه در سراسر ایران
بلاگ

طرز تهیه آلبالو پلو رستورانی حرفه ای خوشمزه

فهرست مطالب

آلبالو پلو یک غذای ایرانی معطر است که روی آن با آلبالوی کاراملی شده و کوفته‌های قهوه‌ای طلایی پوشیده شده است. حتی می توانید با پسته و بادام خلال شده رنگ و بافت بیشتری به آلبالو پلو اضافه کنید. این غذای زیبای برنجی را به راحتی می توانید با مرغ ریش ریش یا حتی به صورت گیاهی درست کنید. در این مطلب، به شما طرز تهیه آلبالو پلو را به صورت تصویری آموزش میدهیم. همچنین به شما دو روش برای سرو آلبالو پلو آموزش میدهیم تا به شیوه دلخواهتان این غذا را سرو کنید. با ما باشید.

مواد لازم برای تهیه آلبالو پلو با گوشت قلقلی (4 نفر)

آلبالو 400 گرم
برنج 2 فنجان
شکر 300 گرم (1/2 فنجان)
روغن نباتی 4 قاشق غذاخوری
پسته خلال شده 1 قاشق غذاخوری
گلاب 2 قاشق غذاخوری
یخ 2 تکه
بادام خلال شده 1 قاشق غذاخوری
زعفران 1/4 قاشق چایخوری
نمک  2 قاشق غذاخوری

مواد لازم برای کوفته ها

گوشت چرخ کرده 250 گرم
کنجد  1 قاشق (اختیاری)
روغن نباتی 5 قاشق غذاخوری
پاپریکای ملایم 1/2 قاشق چایخوری
پودر پیاز 1/2 قاشق چایخوری
پودر سیر 1/4 قاشق چایخوری
زردچوبه 1/4 قاشق چایخوری
فلفل سیاه 1/4 قاشق چایخوری
نمک 1/4 قاشق چایخوری

بیشتر بخوانید: لیست کامل طرز تهیه انواع غذا با گوشت چرخ کرده


طرز تهیه و مراحل پخت آلبالو پلو خوشمزه با گوشت قلقلی

هسته آلبالوها را در بیاورید

  • ابتدا دانه آلبالوها را در بیاورید. اگر یخ زدند، بگذارید ابتدا یخ زدایی شوند. برای در آوردن دانه ها استفاده از موچین تمیز راحت تر است.
  • آلبالوها را برای بعد کنار بگذارید.
  • زعفران را آسیاب کنید کنید
  • ابتدا زعفران ها را با آسیاب کنید. این امر باعث می شود تا بیشتر عطر و رنگ زعفران توسط تکه های یخ در حال ذوب شدن جذب شود. تکه های یخ را به لیوان منتقل کنید و زعفران آسیاب شده را روی آن بپاشید. لیوان را در جای گرم کنار بگذارید تا بعد.
  • اگر قصد دارید پسته و بادام خلال شده اضافه کنید، می توانید آنها را به لیوان دیگری منتقل کنید و گلاب را به آن اضافه کنید. بگذارید در آن خیس بخورند تا زمان تزیین فرا برسد.

گوشت را مرینیت کنید

  • گوشت گوسفند یا گوساله چرخ شده را به یک کاسه منتقل کنید، کنجد، پاپریکا، پودر پیاز، زردچوبه، پودر سیر، فلفل سیاه و 1/4 قاشق چایخوری نمک را اضافه کنید.
  • همه مواد را ورز دهید تا خوب با هم ترکیب شوند و ادویه ها به طور مساوی در گوشت چرخ کرده پخش شوند.
  • روی کاسه را با بشقاب بپوشانید و در حین آماده کردن آلبالو و برنج در یخچال قرار دهید تا قبل از شکل دادن به کوفته ها، گوشت کمی سفت شود.

آلبالوها را کاراملی کنید
یک قابلمه کوچک را روی حرارت متوسط قرار دهید. آلبالوها و سپس شکر را به آن منتقل کنید. اجازه دهید حدود 10 دقیقه به آرامی بجوشد. هر چند وقت یکبار آنها را به آرامی هم بزنید. آلبالو باید تا حد امکان شکل خود را حفظ کند. آلبالوها را بیرون بیاورید و کنار بگذارید. اجازه دهید آب میوه 10 دقیقه دیگر بجوشد. آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا بعد.

برنج را بپزید

  • برنج را بشویید
  • یک قابلمه تقریبا پر از آب را به جوش بیاورید. 2 قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید و اجازه دهید تا حل شود.
  • بعد از اینکه آب جوش آمد، برنج را به آن اضافه کنید و کمی هم بزنید تا به هم نچسبد.
  • بعد از 3 تا 10 دقیقه یکی از دانه های برنج را بردارید و آن را گاز بگیرید یا با ناخن برش دهید. برنج باید فقط نیم پز باشد، یعنی لایه بیرونی دانه برنج نرم و شفاف به نظر برسد و وسطش هنوز سفت باشد و سفید مات به نظر برسد. مدت زمان بستگی به نوع برنجتان دارد. اگر مطمئن نیستید، می توانید هر دقیقه یک دانه برنج را همانطور که در بالا توضیح داده شد بردارید  و تست کنید. برنج را در آبکش بریزید و با آب خنک بشویید.

برنج را بخارپز کنید (نسخه 1)

  • یک قابلمه نچسب را روی حرارت متوسط قرار دهید. کف آن را با 4 قاشق غذاخوری روغن نباتی بپوشانید. می توانید مقداری از برنج آب پز شده را با چند قاشق آب زعفران ترکیب کنید و ابتدا آن را به قابلمه اضافه کنید تا نمای خوشرنگ تری پیدا کند. سپس بقیه برنج نیم پز شده را اضافه کنید.
  • با استفاده از دسته قاشق چوبی چند سوراخ در وسط برنج ایجاد کنید. این کمک می کند تا برنج به طور یکنواخت بپزد.
  • هنگامی که بخار از قابلمه بلند می شود یا صدای خش خش را شنیدید، درب آن را با یک حوله و دستمال تمیز بپوشانید، درب آن را محکم ببندید و دما را به حداقل برسانید. اجازه دهید برنج به مدت 50 تا 55 دقیقه روی حرارت ملایم دم بکشد.

برنج را لایه لایه و بخارپز کنید (نسخه 2)

  • 4 قاشق غذاخوری روغن نباتی را به یک قابلمه نچسب (که درب دارد) روی حرارت متوسط اضافه کنید.
  • حالا یک لایه از برنج آب پز شده را به قابلمه اضافه کنید. منظورم از لایه لایه این است که ته دیگ به خوبی با برنج پوشانده شود. سپس یک لایه آلبالو و سپس 1 یا 2 قاشق غذاخوری شربت آلبالو اضافه کنید. به اضافه کردن لایه های متناوب برنج، آلبالو و شربت آلبالو ادامه دهید تا تمام برنج تمام شود. مقداری آلبالو و کمی شربت به عنوان چاشنی برای بعد نگه دارید.
  • با پشت قاشق چوبی چند سوراخ در وسط برنج ایجاد کنید. درب آن را با یک حوله تمیز بپوشانید. درب آن را گذاشته و دما را کم کنید و اجازه دهید برنج 50 دقیقه دم بکشد. در این مدت درپوش را بردارید. سوراخ های برنج باعث می شود رطوبت بیشتری از وسط برنج خارج شود. سپس حوله آشپزخانه این رطوبت را جذب می کند، بنابراین دوباره به برنج نمی ریزد.

گوشت ها را قلقلی کنید

  • گوشت چرخ کرده را از یخچال خارج کنید.
  • مقدار کمی از گوشت چرخ کرده را برداشته و قلقلی کنید. پیشنهاد ما این است که کمی بزرگتر از آلبالو باشد. دلیل اینکه ما آنها را خیلی کوچک می کنیم این است که اندازه لقمه ای داشته باشند تا برنج و همچنین یک آلبالو و یک عدد کوفته روی هر قاشق بدون نیاز به تقسیم آنها به قطعات ریزتر  باشد.
  • حدود 5 قاشق غذاخوری روغن نباتی را در ماهیتابه بریزید و روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید.
  • پس از داغ شدن روغن، کوفته ها را به تابه اضافه کرده و به طور یکنواخت پهن کنید. از آنجایی که آنها بسیار کوچک هستند، لازم نیست آنها را جداگانه بچرخانید. ماهیتابه را به آرامی تکان دهید یا هر دقیقه  آن ها را سریع هم بزنید تا اطراف آن ها قهوه ای طلایی شوند. کل فرآیند سرخ کردن آنها فقط حدود 5 دقیقه طول می کشد. به دلیل اندازه کوچکشان، اگر آنها را بیشتر بگذارید، ممکن است سفت شوند. آنها را از روی حرارت بردارید و روی ظرف یا بشقاب بریزید.

سرو آلبالو پلو (نسخه 1)

  • پس از آماده شدن برنج، قابلمه را با احتیاط با یک بشقاب بزرگتر از قابلمه برگردانید.
  • حدود یک چهارم برنج را با تکه های زعفران آب شده ترکیب کنید تا کاملا زرد شود.
  • حدود یک چهارم آن را با شربت آلبالو ترکیب کنید تا کمی برنج را بپوشاند و صورتی به نظر برسد
  • در بشقاب سرو خود مقداری از شربت را اضافه کنید و آن را در تمام بشقاب پخش کنید. باقی مانده برنج سفید را اضافه کنید و سپس مخلوط شربت برنج، برنج زعفرانی، آلبالو و اگر درست کردید کوفته را اضافه کنید.
  • خلال بادام و پسته را از حالا از لیوان خارج کنید و آنها را روی برنج بپاشید ولی آب یا گلاب آن را اضافه کنید و فقط محتویات آن را اضافه کنید.

سرو آلبالو پلو (نسخه 2)

  • پس از دم کشیدن برنج، حدود یک چهارم آن را با تکه های یخ زعفران آب شده ترکیب کنید تا به طور یکنواخت زرد شود. اکنون بخش سرگرم کننده است – چیدن آلبالو پلو در بشقاب سرو.
  • برنج آلبالو سفید (یا در حال حاضر صورتی روشن) را با نیمی از کوفته ها در بشقاب سرو بچینید. برنج زرد را روی آن بچینید و نیمی از کوفته های باقی مانده را لایه لایه کنید. بقیه کوفته ها و آلبالو و شربت را روی برنج بچینید. خلال بادام و پسته را از گلاب خارج کنید. آنها را روی برنج بپاشید. خود گلاب را اضافه نکنید.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه اکبر جوجه مجلسی خوشمزه به سبک رستورانی


طرز تهیه و مراحل پخت آلبالو پلو خوشمزه با مرغ و مرغ ریش ریش

آلبالو پلو با مرغ

تمامی مراحل طرز تهیه آلبالوپلو با مرغ ریش مشابه آلبالو پلو با گوشت قلقلی است با این تفاوت که به جای گوشت باید مرغ را به همراه پیاز و ادویه و کمی روغن و مقداری آب در یک قابلمه بریزید و هم بزنید و زمان دهید تا مرغ پخته شود و سپس مرغ را از قابلمه در بیاورید و ریش ریش کنید.


بیشتر بخوانید: فوت و فن مرینیت و مزه دار کردن جوجه از زبان سرآشپز ارکیده


طعم دهنده ها و ادویه های آلبالو پلو

افزودن ادویه‌هایی مانند هل و دارچین می‌تواند به بهبود طعم و عطر این غذا کمک زیادی بکند. علاوه بر این، استفاده از ادویه پلویی که ترکیبی از چند ادویه است و مخصوص پخت پلوهای مختلف تهیه شده است، نیز یکی از روش‌های حرفه‌ای و خوشمزه برای پخت آلبالو پلو است.آلبالو پلو با استفاده از زعفران به عنوان ادویه اصلی، طعم و عطر خاص خود را به دست می‌آورد. استفاده از زعفران و سایر ادویه‌ها، آلبالو پلو را یک غذای معطر، خوشرنگ می‌کند.

نکات و فوت و فن های پخت آلبالو پلو

  1. می توانید برای تهیه آلبالو پلو از مربای آلبالو نیز استفاده کنید.
  2.  به آلبالو آب اضافه نکنید.
  3.  می توانید قسمت زعفرانی را با تخم مرغ و ماست مخلوط کنید تا ته چین شود.
  4. در مرحله پخت آلبالو ها اگر آب آلبالوی به دست آمده رقیق است و هنوز به قوام نرسیده باید بگذارید تا روی حرارت ملایم به قوام مطلوب برسد.
  5.  آلبالو پلو را روی  درجه ملایم روی شعله گاز دم کنید؛ چون شیرینی شیره آلبالو درص ورتی که شعله زیاد باشد ممکن است ته دیگ بسوزد.

مطالعه مقالات زیر پیشنهاد می شود:

به این مقاله امتیاز دهید

3.5 / 5. 2

اشتراک‌گذاری:

مطالب مشابه
مطالعه: 6 دقیقه
orkideh.restaurant
1398/05/26
.
2638 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *