رستوران‌کافه‌های ارکیده با 10 شعبه در سراسر ایران
بلاگ

طرز تهیه کباب بختیاری رستورانی

فهرست مطالب

معرفی کباب بختیاری

کباب بختیاری یکی از غذاهای بومی، سنتی و معطر از انواع کباب ایرانی است که از استان چهار محال و بختیاری و از سبک زندگی عشایری به دیگر شهرهای ایران راه پیدا کرد. شهرت این غذای لذیذ و متنوع؛ به دلیل لذت چشیدن گوشت بره در کنار فیله مرغ است. جالب است بدانید که تاریخچه کباب بختیاری به کیفیت گوشت مرغوب و سازگار با شرایط آب‌‌وهوایی در آن منطقه برمی‌گردد.

این کباب محبوب ترکیبی از گوشت بره، فیله مرغ، فلفل دلمه‌ای سبز و قرمز به همراه پیاز است که با مایه چاشنی بسیار لذیذی از زعفران، ماست، روغن زیتون، کره، آبلیمو طعم‌دار می‌شود. این روزها طعم متنوع و خوش‌مزه کباب بختیاری طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد.

در این متن، می‌خواهیم طرز تهیه کباب بختیاری در خانه به روش رستورانی را برای میهمانی‌های خانوادگی و یا گشت‌وگذارهای بیرون از شهر، به شما عزیزان آموزش دهیم. اگر کباب‌ جزو غذاهای محبوب و ویژه شماست، تهیه این نوعِ خوش‌آب‌ورنگ را پیشنهاد می‌کنیم. امیدواریم آن را تهیه کنید و از چشیدن طعم تازه و آبدار آن در کنار دوستان و عزیزانتان لذت ببرید. با ما در این مقاله از سری مقالات رستوران‌کافه‌های ارکیده همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه کباب بختیاری

ردیف مواد اندازه
1 گوشت راسته گوسفندی 180 گرم
2 فیله مرغ 180 گرم
3 پیاز بزرگ دو عدد
4 فلفل دلمه‌ای سبز و قرمز دو عدد
5 کره و ماست 50 گرم
6 روغن زیتون یک چهارم پیمانه
7 زعفران دم کرده یک سوم پیمانه
8 آبلیموی تازه یک دوم پیمانه
9 نمک و فلفل سیاه به‌مقدار لازم

نحوه مزه‌دار کردن کباب بختیاری

طعم لذیذ کباب بختیاری به نحوه مزه‌دار کردن آن با زعفران دم کرده و ماست بستگی دارد. برای این کار کافی‌ست که تکه‌های گوشت را به مدت حداقل 2 تا 4 ساعت در ترکیبی از پیاز، فلفل دلمه‌ای، آبلیموی تازه، روغن زیتون، زعفران، ماست و ادویه مرینیت کنید. گاهی برای مزه‌دارتر شدن تکه‌های گوشت گوسفندی از سس سویا نیز استفاده می‌کنند.

طرز تهیه کباب بختیاری خوش‌مزه‌ی رستورانی

  • گوشت راسته گوسفندی و فیله مرغ را به قطعات مربعی و هم‌اندازه تقسیم کنید و در یک ظرف بریزید.
  • پیازها را به همراه فلفل دلمه‌ای به صورت درشت خُرد کرده و به گوشت‌ها اضافه و خوب با هم مخلوط کنید.
  • با روغن زیتون، زعفران دم کرده، ماست و فلفل؛ مایه چاشنی را تهیه و به مواد اضافه کرده و با دست خوب هم بزنید.
  • روی ظرف را با سلفون بپوشانید و به مدت 2 تا 4 ساعت در یخچال قرار دهید.
  • حالا تکه‌های گوشت و مرغ را به صورت یکی در میان به سیخ بکشید.
  • سیخ‌ها را بر روی حرارت ذغال‌های گداخته قرار دهید.
  • در ابتدا با بادبزن آن‌ها را سریع باد بزنید و بعد به مرور سرعت را کمتر کنید.
  • فراموش نکنید که مدام سیخ ‌را بچرخانید تا گوشت‌ها با حرارت یکسانی کباب شوند.
  • کره را به همراه مقداری زعفران دم کرده روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا آب شود.
  • هنگام پخت این مایه را روی سیخ‌ها از دو طرف برس بزنید تا طعم بیشتری پیدا کند. بهتر است کمی هم نمک بپاشید.کباب بختیاری شما آماده‌ست. نوش جان!

نحوه به سیخ کشیدن کباب بختیاری

برای به سیخ کشیدن کباب بختیاری بهتر است از سیخ‌هایی با اندازه متوسط و بلند استفاده کنید. برای این کار ابتدا یک تکه گوشت گوسفندی را به آرامی سیخ کنید و بعد یک تکه فیله مرغ و به این ترتیب مراحل به سیخ کشیدن را به صورت یکی در میان به انجام رسانید. در نهایت با پشت کارد گوشت‌ها را با هم یکدست و روی شعله قرار دهید.

فوت‌وفن تهیه‌ی کباب بختیاری

برای حفظ مزه تُرد و نرم گوشت در تهیه کباب بختیاری از ماست و یا کیوی رنده شده استفاده کنید. اما یادتان باشد که نمک را فقط در حین پخت روی گوشت بپاشید. همچنین هنگام پخت از بادبزن استفاده کنید و به مرور سرعت بادزدن را کمتر کنید. برای پختن این کباب لذیذ از حرارت 180 درجه فر و یا تابه نیز می‌توانید استفاده کنید. اگر دوست دارید که کباب بختیاری شما آبدار شود، می‌توانید آن را با شعله ملایم کباب کنید.

کباب بختیاری معمولا با چلو و مجموعه‌ای از سبزیجات کبابی مانند گوجه‌فرنگی، پیاز و فلفل سبز سرو می‌شود. همچنین دورچینی خوش‌آب‌ورنگ از صیفی‌جات آب‌پز، سبزی خوردنِ تازه و ماستِ موسیر لذت چشیدن این غذای سنتی را چند برابر می‌کند.

کباب بختیاری به عنوان یک غذای ایرانی و ویژه برای لذت بردن از اوقات خوش دیدار با خانواده و دوستان در منوی رستوران‌کافه‌های ارکیده سرو می‌شود. چشیدن این غذای اصیل ایرانی را در کنار عزیزانتان به شما پیشنهاد می‌کنیم.

رستوران‌کافه‌های ارکیده با منویی متنوع، محیطی آراسته و زیبا؛ میزبان شماست. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید می‌توانید با شماره  ۰۹۱۲۳۱۴۱۹۰۰ تماس بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید

0 / 5. 0

اشتراک‌گذاری:

مطالب مشابه
مطالعه: 6 دقیقه
orkideh.restaurant
1398/05/26
.
2583 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *