رستوران‌کافه‌های ارکیده با 10 شعبه در سراسر ایران
بلاگ

طرز تهیه کباب چنجه خوشمزه رستورانی

فهرست مطالب

معرفی کباب چنجه

کباب چنجه یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که معمولا با گوشت بسیار لطیف و آبدار بره تهیه می‌شود. اگر دل شما هم برای طعم ناب کباب چنچه لک زده، ادامه این مطلب را از دست ندهید. جالب است بدانید که این غذا در گویش‌های محلی مختلف ایرانی، تلفظ یکسانی ندارد. در گویش کردی، تحت عنوان “قنجه” یاد می‌شود و اهالی جنوب ایران، این غذا را با نام “کنجه” می‌شناسند. اما آنچه در بیشتر مناطق کشور رایج شده، کباب چنجه است که اصالتا مربوط به گویش آذری این غذا است.

مانند سایر انواع کباب‌های ایرانی، نام و آوازه کباب چنجه را هم می‌توانید در ادبیات دوره قاجار مشاهده کنید. البته به‌احتمال زیاد، کباب چنجه قدمت بیشتری در تاریخ ایران دارد. این کباب بسیار لذیذ که دستور تهیه آن بسیار شبیه جوجه کباب است از گوشت گوسفند یا گوساله که به شکل معکبی برش داده شده، به همراه ماست، روغن زیتون، آبلیموی تازه و ادویه تهیه می‌شود. این روزها طعم تُرد و خوش‌مزه کباب بختیاری طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد.

در این متن، می‌خواهیم طرز تهیه کباب چنجه خوش‌مزه رستورانی را برای دورهمی‌ها یا پینک‌نیک‌های خانوادگی بیرون از شهر، به شما عزیزان آموزش دهیم. اگر از دوستداران طعم تازه کباب چنجه هستید، تهیه آن در خانه را پیشنهاد می‌کنیم. امیدواریم آن را تهیه کنید و از چشیدن طعم خوش‌خوراک آن در کنار دوستان و عزیزانتان لذت ببرید. با ما در این مقاله از سری مقالات رستوران‌کافه‌های ارکیده همراه باشید.

مواد لازم و ادویه‌های کباب چنچه

ردیف مواد اندازه
1 گوشت گوساله یا گوسفندی 1 کیلوگرم
2 پیاز 2 عدد
3 ماست 1 پیمانه
4 کره 50 گرم
5 زعفران دم کرده، روغن زیتون و لیموترش یک چهارم پیمانه
6 نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

چه گوشتی برای کباب چنجه مناسب است؟

در طرز تهیه کباب چنجه، انتخاب گوشت مناسب کباب چنجه بسیار مهم است. شما می‌توانید از 3 نوع گوشت، ران یا سردست بدون استخوان بره، فیله گوسفند و یا راسته گوساله، برای طبخ این غذای ویژه استفاده کنید. البته ذائقه افراد در انتخاب بین این سه گزینه نقش بسزایی دارد. به‌عنوان مثال در شهرهای شمالی کشور بیشتر گوشت راسته گوساله را ترجیح می‌دهند؛ اما تجربه نشان می‌دهد که انتخاب گوشت فیله گوسفند دشت مغان، لذیذترین کباب چنجه را به‌ارمغان می‌آورد.

نحوه مزه‌دار کردن کباب چنجه

طرز تهیه کباب چنجه تُرد و خوش‌مزه را با مزه‌دار کردن گوشت آغاز می‌کنیم. آشپزهای حرفه‌ای برای مرینیت گوشت کباب چنجه، خلالی کردن پیاز را انتخاب می‌کنند. یک ظرف گود تهیه کنید و پیاز خلالی را درون آن بریزید. پس از آن فلفل سیاه، روغن زیتون، ماست و آب لیموی تازه را به پیاز اضافه کنید. مواد را به‌خوبی هم بزنید تا مخلوط شوند. به‌این‌ترتیب مایه چاشنی کباب چنجه آماده می‌شود.

طرز تهیه کباب چنجه

  • گوشت را در قطعاتی با ابعاد 2 تا 3 سانتی‌متر و به شکل مکعبی خُرد کنید. یادتان باشد که اندازه قطعات گوشت در کیفیت پخت یکسان آن روی منقل نقش زیادی دارد.
  • گوشت خُرد شده را به‌درون ظرف مایه چاشنی اضافه کنید و به‌آرامی گوشت را با همه مواد موجود در ظرف مخلوط کنید.
  • پس از چند دقیقه روی ظرف را با یک سلفون بپوشانید و داخل یخچال قرار دهید. کمترین مدت زمانی که گوشت باید در یخچال استراحت کند، 5 تا 6 ساعت است.
  • پس از آن، منقل را آماده کنید و گوشت را به سیخ بکشید. بد نیست که مقداری هم گوشت‌های سیخ زده را به‌آرامی بکوبید تا بافت‌شان نرم‌تر شود.
  • کره را به همراه مقداری زعفران دم کرده و آبلیمو روی حرارت ملایم قرار دهید تا کاملا آب شود.
  • حال باید سیخ‌ها را روی منقل بگذارید و با یک بادبزن آن‌ها را باد بزنید. همچنین یادتان باشد که مدام سیخ‌ها را بچرخانید تا همه قسمت‌های گوشت یکسان کباب شود.
  • هنگام پخت سس آماده شده با کره را روی سیخ‌ها از دو طرف برس بزنید تا طعم بیشتری پیدا کند. بهتر است کمی هم نمک بپاشید. پس از چند دقیقه کباب چنجه شما آماده است. نوش جان!

علت سفت شدن کباب چنجه چیست؟

1. هیچ‌وقت نمک را هنگام مزه‌دار کردن گوشت به آن اضافه نکنید.

2. حتما از روغن زیتون برای نرم شدن بافت گوشت در مرینیت کباب چنجه استفاده کنید.

3.استفاده از مقدار کمی دنبه هنگام سیخ زدن گوشت، به‌نرم و لذیذ شدن آن کمک می‌کند.

4. هرچه گوشت مدت زمان بیشتری در یخچال استراحت کند، کباب چنجه نرم‌تر خواهد شد.

برای تُرد شدن گوشت کباب چنجه چکار کنیم؟

بعضی از آشپزهای حرفه‌ای کیوی یا ماست شیرین و پرچرب را به مایه چاشنی کباب چنجه اضافه می‌کنند که در تُرد شدن گوشت نقش زیادی دارد. تهیه سس کباب (مخلوطی از کره، زعفران دم کرده و آبلیمو) و آغشته کردن گوشت‌ها هنگام پخت روی منقل نیز به تُرد شدن آن کمک می‌کند.

چشیدن کباب چنجه معمولا با چلو و مجموعه‌ای از سبزیجات کبابی مانند گوجه‌فرنگی، پیاز و فلفل سبز سرو می‌شود. همچنین دورچینی خوش‌آب‌ورنگ از صیفی‌جات آب‌پز، سبزی خوردنِ تازه و ماستِ موسیر لذت چشیدن این غذای سنتی را چند برابر می‌کند.

کباب چنجه به عنوان یک غذای سنتی و لذیذ ایرانی برای لذت بردن از میهمانی‌های خانوادگی و دوستانه در منوی رستوران‌کافه‌های ارکیده سرو می‌شود. چشیدن این غذای اصیل ایرانی را در کنار عزیزانتان به شما پیشنهاد می‌کنیم.

رستوران‌کافه‌های ارکیده با منویی متنوع، محیطی آراسته و زیبا؛ میزبان شماست. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید می‌توانید با شماره  ۰۹۱۲۳۱۴۱۹۰۰ تماس بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید

1 / 5. 1

اشتراک‌گذاری:

مطالب مشابه
مطالعه: 6 دقیقه
orkideh.restaurant
1398/05/26
.
2583 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *