بلاگ

طرز تهیه ترشی هفت بیجار خوشمزه

فهرست مطالب

ترشی هفت بیجار یکی از خوشمزه‌ترین ترشی‌ها در فصل پاییز است. این ترشی خوشمزه  در کنار بسیاری از غذاهای ایرانی سرو می شود. شاید یکی از دلایل محبوبیت ترشی هفت بیجار رنگ و بوی وسوسه‌انگیز آن باشد که باعث افزایش اشتها می شود. برای درست کردن این ترشی رنگی‌رنگی باید از مواد اولیه تازه و با کیفیت استفاده کنید تا ترشی شما خوشمزه شود. همچنین استفاده از ادویه‌ها پایه اصلی طعم‌ این ترشی است. با این دستور می‌توانید یکی از خوشمزه‌ترین ترشی‌های خانگی را درست کنید و آن را در تمام مهمانی‌ها سرو کنید. در این سری مطالب از ارکیده یکی از روش‌های آسان برای درست کردن این ترشی خوشمزه را خواهیم گفت تا در پاییز امسال خودتان این ترشی را درست کنید و لذت ببرید.

معرفی ترشی هفت بیجار

ترشی هفت بیجار ترکیبی از سبزیجات رنگی و تازه است. یکی از ترکیبات خاص این ترشی سیب‌زمینی ترشی است که در جا افتادن طعم و مزه این ترشی نقش دارد. همچنین ادویه‌ها در ساخت طعم خاص این ترشی نقش مهمی را بازی می‌کنند به همین خاطر پیشنهاد می‌شود از تمامی ادویه‌ها دعوت کنید تا ترشی شما خوش‌طعم و خوشمزه شود. شاید دلیل طعم خاص این ترشی بخاطر اصالت آن باشد. قدمت ترشی هفت بیجار به شهری به نام بیجار در کردستان برمی‌گردد که طعمی تند و تیز و خوشمزه به این ترشی داده است.

مواد لازم برای تهیه‌ ترشی هفت بیجار

گل کلم ۲ کیلوگرم
هویج ۱ کیلوگرم
کرفس ۵۰۰ گرم
خیار ۱ کیلوگرم
بادمجان ۱ کیلوگرم
سیب زمینی ترشی ۲ عدد
فلفل سبز تند ۳۰۰ گرم
فلفل دلمه‌ای ۱ عدد
سیر ۵ بوته
سبزی ترشی شامل ترخون، مرزه، نعناع، جعفری و گشنیز ۵۰۰ گرم
سرکه سفید یک‌ونیم لیتر

 

مواد لازم برای تهیه ادویه ترشی هفت بیجار

پودر گلپر ۱۰ قاشق چای‌خوری
پودر رازیانه ۱ قاشق چای‌خوری
پودر تخم گشنیز ۵ قاشق چای‌خوری
پودر زیره سبز ۲ قاشق چای‌خوری
جوز هندی ۱ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه ۱ قاشق چای‌خوری
نمک ۱ قاشق چای‌خوری
ترکیبی از سبزی خشک مرزه، ترخون، گشنیز و نعنا خشک ۲ قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه‌ی ترشی هفت بیجار

۱. قبل از هر چیز برای تهیه ترشی هفت بیجار به گل کلم نیاز دارید، برگ‌های سبز آن را کنار بگذارید و بعد از شستشو به اندازه‌ی متوسط خرد کنید.سپس دوباره آبکشی کنید تا آلودگی‌ها از بین برود.

۲. هویج و کرفس نفرات بعدی هستند که باید برای مهمانی ترشی هفت بیجار آماده شوند. اول باید هویج، خیار و کرفس را بشویید، سپس هویج را پوست بکنید و حلقه حلقه کنید. بعد از آن نوبت به کرفس می‌رسد که در این ترشی فقط به ساقه‌های آن نیاز داریم، پس برگ‌های آن را کنار بگذارید و ساقه‌های آن را خرد کنید. تا دست‌تان به خرد کردن گرم است، خیار را هم پوست بکنید و خرد کنید.

۳. فلفل دلمه‌ها در رنگ‌های مختلف منتظر هستند تا در این مرحله آن‌ها بشویید و برای ترشی آماده کنید. بهتر است آن‌ها را ریز خرد کنید تا ترشی شما خوش رنگ شود و فقط فلفل سبز نباید خرد شود.

۴. به عنوان بخش آخر باید سیب‌زمینی ترشی و بادمجان را آماده کنید. سیب‌زمینی ترشی به شستشوی بیشتری نیاز دارد تا تمام گل و خاک آن برود سپس باید پوست آن را بکنید و خرد کنید. بادمجان هم پس از شستشو آماده است، فقط باید کلاهک‌های آن را ببرید و به اندازه‌ی دلخواه خرد کنید.

۵. آخرین بخش، سبزی ترشی شما است که باید ریز ریز خرد شود. بعد از اینکه سبزی‌ها را ساطوری خرد کردید، نوبت به ترکیب مواد می‌رسد.

۶. در یک ظرف شیشه‌ای بزرگ تمام سبزیجات خرد شده را می‌ریزیم و در ادامه حبه‌های سیر، فلفل سبز تند و سبز‌ی‌ها را به ظرف اضافه می‌کنیم. در این بخش باید سبزیجات را به خوبی مخلوط کنید تا به شکلی یکسان در تمام ظرف پخش شوند.

۷. حالا که خوب سبزیجات باهم آشنا شده‌اند، نوبت اضافه کردن ادویه‌ها می‌رسد. برای اینکه مطمئن شوید ادویه‌ها به تمام محتویات رسیده‌اند کمی سرکه به ظرف اضافه کنید و سبزیجات را با یک قاشق هم بزنید. سپس باقی‌مانده‌ی سرکه را اضافه کنید تا ظرف کاملا پر شود و درب ظرف را ببندید. ترشی را یک هفته در یخچال نگه دارید تا جا بیافتد. بعد از یک هفته ترشی شما آماده است.

فوت‌وفن ترشی هفت بیجار

ترشی هفت بیجار برای اینکه خوشمزه شود و خوشمزه بماند علاوه‌بر مواد اولیه تازه و با کیفیت به رعایت برخی نکات نیاز دارد. با  رعایت نکاتی که در ادامه گفته شده می‌توانید از ترشی هفت بیجار خود در تمام مهمانی‌ها رونمایی کنید و از طعم خوشمزه‌ی آن لذت ببرید.

میزان جوشیدن مواد ترشی هفت بیجار

یکی از راهکارهایی که برای نرم‌تر شدن ترشی هفت بیجار پیشنهاد می‌شود، جوشاندن سبزیجات آن است. شما می‌توانید بعد از اینکه سبزیجات آماده شدند آن‌ها را به مدت ۵ دقیقه در قابله با آب بجوشانید تا بافت آن‌ها نرم شود. درصورتی که بیش از اندازه جوشانده شوند، بافت آن‌ها خیلی نرم می‌شود و ممکن است له شوند پس مراقب باشید به این مرحله نرسند. همچنین بعد از جوشانده شدن باید تمام محتویات را روی یک پارچه قرار دهید تا کاملا خشک شوند. در غیر این صورت ترشی هفت بیجار شما ممکن است کپک بزند.

جلوگیری از کپک از ترشی هفت بیجار

۱. برای اینکه ترشی کپک نزند، حتما تمام مواد اولیه ترشی باید خشک باشند و سپس باهم ترکیب شوند.

۲. راهکاری دیگر برای کپک نزدن ترشی هفت بیجار، عدم استفاده از آب جوشانده شده‌ی داغ در ترشی است.

۳. همچنین هیچ‌وقت آب ترشی را پس از سرو به داخل ظرف ترشی برنگردانید.

به این مقاله امتیاز دهید

0 / 5. 0

اشتراک‌گذاری:

مطالب مشابه
مطالعه: 6 دقیقه
orkideh.restaurant

1398/05/26

.

1129 بازدید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *