بلاگ

غذای نذری چی بپزم؟ انواع غذای نذری محرم

فهرست مطالب

ماه محرم یکی از مهم‌ترین ماه‌های تقویم اسلامی است. یکی از مهمترین وجهه‌های این ماه، ادای نذری است. به همین دلیل، بسیاری به دنبال نحوه تهیه انواع نذری در این ماه هستند. ما هم قصد داریم به شما یک لیست از انواع غذاهایی که می‌توانید در این ماه به عنوان نذری معرفی کنیم و علاوه بر این، آموزش همه این غذا به صورت جداگانه آموزش داده شده که با کلیک بر لینک آموزش هر کدام می‌توانید این غذاها را برای تعداد بالا مثلا 50 تا 100 نفر تهیه کنید. با ما در ارکیده همراه باشید.

انواع غذای نذری

غذاهای نذری مختلفی وجود دارند که می‌توان با توجه به بودجه برای ماه محرم درست کرد. مثلا برخی ترجیح می‌دهند غذاهای برنجی درست کنند، برخی به دنبال غذاهای ساده‌تر و ارزان‌تر هستند و برخی هم توزیع شربت را در روزهای گرم تابستان به عهده می‌گیرند. ما یک لیست کامل از تمامی نذری‌های پرطرفدار در این ماه برایتان آماده کرده‌ایم.

خورشت قیمه نذری

شاید بتوان گفت قیمه نذری پرطرفدارترین غذای نذری محرم است که به قیمه امام حسین معروف است و به نظر بسیاری خوشمزه‌تر از تمامی قیمه‌های است که تابه‌حال خورده‌اند. به خصوص در روز عاشورا، در بیشتر مناطق این غذا به عنوان غذای نذری توزیع می‌شود. اما چه مواد اولیه‌ای برای پخت این نذری برای 50، 100 و 200 نفر مورد نیاز است؟

قیمه نذری

خورشت قورمه‌سبزی نذری

قورمه‌سبزی نذری یکی از پرطرفدارترین غذاهای نذری در ماه محرم است که در ماه محرم به عنوان نذری پخته می‌شود. دلیل پرطرفداری آن نیز به این دلیل است که قورمه‌سبزی غذای اصیلی است و معمولا همه آن را دوست دارند. این غذای اصیل در تمامی شهرهای ایران به عنوان غذای نذری در ماه محرم استفاده می‌شود که البته پخت آن نسبت به سایر نذری‌ها زحمت بیشتری دارد. اما چه مواد اولیه‌ای برای پخت این نذری برای 50 نفر و یا 100 نفر لازم است؟

قورمه سبزی نذری

عدس‌پلو نذری

عدس‌ پلو نذری یکی از انواع پلوهای ایرانی معروف است که با مخلفاتی مثل گوشت چرخ کرده، مرغ، کشمش، زرشک و خلال بادام درست می شود و یک ترکیب بی‌نظیر را به وجود می‌آورد و به همین دلیل به عنوان یک غذای نذری مجلسی در مراسمات مذهبی توزیع می‌شود. این غذا، بسیار پرخاصیت است چون عدس فیبر زیادی دارد و می تواند از یبوست جلوگیری کند و ترکیب آن با برنج آن را تبدیل به غذایی مغذی می‌کند و برای همه گروه‌های سنی مفید است . اما چه مواد اولیه‌ای برای پخت این نذری برای 50 نفر لازم است؟

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدسی نذری برای در این مقاله بخوانید.

عدس پلو نذری

شله‌زرد نذری

شله‌زرد در ایام مذهبی با دارچین به عنوان نذری بین همسایه‌ها پخش می‌شود. در ماه محرم نیز یکی از نذری‌های که معمولا داده می‌شود شله‌زرد نذری می‌باشد. تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که شله‌زرد نذری چه سرگذشتی داشته تا امروزه ما این دسر را سر سفره‌هایمان داشته باشیم؟ یا اینکه شده بخواهید طرز تهیه شله‌زرد نذری را یاد بگیرید؟ اما چه مواد اولیه‌ای برای پخت این نذری برای 50 و 200 نفر لازم است؟

شله زرد نذری

زرشک‌پلو نذری

اگر از کسی بپرسید که خوشمزه‌‌ترین غذای ایرانی چه نام دارد احتمالا زرشک‌پلو با مرغ نذری یکی از غذاهایی است که در جواب می‌شنوید. رنگ و لعاب و خوشمزگی بیش از حد این غذا باعث شده که همیشه در لیست غذای نذری وجود داشته باشد. این غذای مجلسی وقتی در تعداد بالا درست می‌شود کمی قلق دارد. معمولاً برای زرشک‌پلو با مرغ نذری از ران و سینه استفاده می‌شود. پیاز، فلفل‌دلمه و سیر برای طعم‌دار کردن مرغ‌ها در این غذا نیاز است و برنج‌ها باید چند ساعت قبل از پخت در یک ظرف آب به همراه نمک به خوبی خیس بخورد.

زرشک پلو نذری

حلیم نذری

حلیم دارای طعم بی‌نظیر است و بسیاری از ایرانی‌ها هم به عنوان صبحانه حلیم می‌خورند. حلیم درخاورمیانه بسیار پرطرفدار و محبوب است و در بین شهرهای ایران حلیم قزوین شهرت دیرینه‌ای دارد. علاوه بر این، این غذای خوشمزه در ماه رمضان و ماه محرم نیز به عنوان نذری بین مردم پخش می‌شود. اما چه مواد اولیه‌‌ای برای طرز تهیه حلیم نذری مورد نیاز است؟

حلیم نذری

چلوکباب نذری

کباب‌های ایرانی شهره عالم هستند. از این میان، کوبیده یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی و از خوشمزه‌ترین نذری‌هایی است که در ماه محرم توزیع می‌شود. اما درست کردن این کباب به صورت باکیفیت کار هر کسی نیست و شما باید حتما گوشت‌های خود را به همراه پیاز رنده شده و ادویه‌جات ورز دهید و چند ساعت در یخچال بگذارید. هر چه ورز گوشت شما بیشتر باشد، بهتر روی سیخ قرار می‌گیرد و داخل آتش نمی‌ریزد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه جوجه کباب نذری برای 100 نفر را در این مطلب بخوانید.

چلوکباب کوبیده

انواع ساندویچ نذری

ساندویچ‌ها هم به عنوان نذری ماه محرم بسیار پرطرفدار هستند. یکی از این ساندویچ های پرطرفدار، ساندویچ ژامبون سرد است که یکی از ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین غذاهایی است که برای نذری قابل تهیه می باشد. در این ساندویج انواع ژامبون گوشت و مرغ به همراه خیارشور ، گوجه و کاهو و نان باگت استفاده می‌شود و به راحتی می‌توانید در بسته‌بندی‌های مخصوص ساندویچی آن‌ها را آماده و توزیع نمایید. دیگر غذای نذری ساده‌ای که به عنوان یک شام در محرم می‌توانید آماده کنید، ساندویچ فلافل است. اگر بخواهید در منزل فلافل دستی آماده کنید حتماً نخود را ۲۴ ساعت در آب بگذارید تا نفخش گرفته شود. همچنین از جایی که ساندویچ‌ها بیشتر با سس خورده می شوند می‌توانید یک عدد سس آماده هم همراهش بگذارید. الویه و سمبوسه نیز از دیگر غذاهای ساندویچی برای نذری هستند که می توان به سادگی آماده و بین مردم توزیع نمود.

ساندویچ نذری

معرفی چند غذای نذری ساده و کم هزینه

همیشه هم نیاز نیست برای نذری خرج زیادی بکنید و می‌توانید با هزینه بسیار کم نذر خود را ادا کنید. ما یک لیست از غذاهای کم هزینه برایتان آماده کرده‌ایم تا به راحتی و با کمترین مواد بتوانید نذر خود را ادا کنید.

فرنی نذری

فرنی نذری یک دسر مقوی است که مواد اصلی آن را ترکیب آرد برنج و شیر تشکیل می‌دهد و  به عنوان غذای کمکی کودک نیز استفاده می‌شود. این دسر هم به صورت گرم و هم سرد سرو می‌شود و هرکدام طرفداران خاص خود را دارد. در ماه محرم نیز فرنی به عنوان نذری پخته و پخش می‌شود.اما چه مواد اولیه‌ای برای پخت این نذری برای 50 نفر و 100 نفر لازم است؟

فرنی نذری

آش‌رشته نذری

آش از قدیم‌الایام جایگاه ویژه‌ای بین ایرانیان داشته است. به همین دلیل است که انواع مختلفی از آش وجود دارد و هر شهر علاوه بر آش‌های رسمی و شناخته شده چند آش مخصوص به خود را نیز دارد. سفره ایرانی‌ها در سده‌های گذشته، از آش خالی نبوده است . آش شله‌قلمکار یکی از این آش‌هاست. آش‌رشته یکی‌ دیگر  از معروف‌ترین و پرطرفدارترین آش‌های ایرانی است که علاوه بر وجهه سنتی آن به عنوان خوراک اصلی بسیاری از مراسم‌های مذهبی ما ایرانیان محسوب می‌شود، استفاده در سفره‌های افطاری و نذری و دعا گرفته تا طرز تهیه آش‌نذری تا آش پشت‌پا برای به سلامت برگشتن عزیزانمان. اما چه مواد اولیه‌ای برای پخت این نذری برای 50 نفر مورد نیاز است؟

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش برای 50 نفر 

آش رشته نذری

نان و پنیر به عنوان نذری

شاید بتوان گفت ساده‌ترین و در عین حال یکی از بهترین نذری‌هایی که در وعده افطار یا به عنوان یک صبحانه مختصر در مجالس عزاداری محرم می توان آن را توزیع کرد، نان و پنیر و خرما است. این نذری بسیار ساده را می‌توانید به صورت پک‌های آماده یا به صورت ساندویچ در مناسبت‌های مختلف آماده و توزیع کنید.

نان و پنیر و سبزی

حلوا نذری

حلوا نذری در شهرهای مختلف ایران با توجه به شرایط اقلیمی به شکلی متفاوت آماده می‌شود. از انواع مشهور حلوا می‌توان به ترحلوا، حلوا شکری، حلوا هویچ، حلوا ارده، حلوا دورنگ، حلوا گردویی، حلوا لوز و غیره اشاره کرد. لیکن با وجود این همه تنوع در حلواها هرجا که اسم حلوا به زبان می‌آید ناخودآگاه فکر افراد به سمت حلوای آرد می‌رود که برای همه ایرانی‌ها آشناست و همان حلوایی است که برای فاتحه خواندن بر سر مزارها برای خیرات و مناسبت‌های عزاداری به عنوان حلوای نذری در بین مردم توزیع می‌شود. در ماه محرم نیز این شیرنی ایرانی به عنوان نذری بین مردم پخش می‌شود.

حلوا نذری

انواع شربت نذری

شربت تخم شربتی یکی از بهترین شربت‌های نذری در تابستانی است که به عنوان نذری نیز در مراسم‌های مختلف از جمله ماه محرم استفاده می‌شود. درست کردن این شربت نیز بسیار راحت است و کم هزینه نیز می‌باشد. شربت آبلیمو نذری هم از دیگر شربت‌های پرطرفدار است که به عنوان نذری درست و بین مردم توزیع می‌شود. آلبالو نیز یکی از میوه‌های تابستانی و محبوب است که به دلیل خواص بسیار زیاد، کاربرد فراوانی دارد. شربت آلبالو نیز یکی از خوشمزه‌ترین و خوش‌رنگ‌ترین شربت‌هایی است که در مناسبت‌های مختلف از جمله ماه محرم به عنوان نذری توزیع می‌شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت زعفران برای 50 نفر

شربت نذری

معروف‌ترین غذاهای نذری محرم در شهرهای مختلف ایران

اگر در ماه محرم به استان ‌های شمالی کشور سفر کنید، به جای قیمه یا زرشک‌پلو خورشت فسنجان را به عنوان نذری مشاهده خواهید نمود. برای آشنایی کامل با فوت و فن درست کردن یک خورشت فسنجان اصیل مقاله طرز تهیه خورش فسنجان شمالی را از دست ندهید.

در گرمسار نیز، ته چین گرمساری بسیار پرطرفدار است. گرمساری‌ها معمولا در ایام عزاداری محرم درب خانه‌هایشان را برای همه کسانی که می‌خواهند در مجلس عزاداری شرکت کنند باز می‌گذارند بنابراین همه می‌توانند در این مراسم شرکت کنند و نذری بگیرند. ته چین گرمساری بسیار خوشمزه است و گوشت خام در میان برنج آبکش شده پخته می‌شود و لایه زیرین غذا در دیگ برنج که تمام عصاره گوشت را به خود می‌گیرد، تبدیل به لذیذترین قسمت غذا می‌شود. در لابه‌لای ته‌چین گرمساری کشمش هم می‌ریزند.

شله مشهدی نیز در مشهد پرطرفدار است و به عنوان نذری مشهدی بین مردم توزیع می‌شود. مردم مشهد به طور کلی کمتر شله درست می‌کنند، اما در ایام محرم، این غذای خوشمزه را به‌ وفور و به‌ راحتی در هیئت‌های مختلف می‌توان مشاهده نمود.

سفارش غذای نذری از رستوران‌ ارکیده

تهیه نذری در تعداد بالا کار آسانی نیست. از انتخاب مواد اولیه درجه یک گرفته تا رعایت فوت‌وفن پخت غذا، همگی نیازمند تجربه بالایی‌ست. سفارش غذاهای نذری از منوی رستوران‌کافه‌های ارکیده، کار را بسیار آسان می‌کند؛ چرا که ارسال سفارش شما در هر تعداد اممکان‌پذیر است. خوب است بدانید که مواد اولیه‌ غذاهای خوش‌مزه در رستوران‌کافه‌های ارکیده به ‌بهترین شکل تهیه و مراحل طبخ نیز به‌صورت حرفه‌ای انجام می‌شود. با سفارش غذا از مجموعه ارکیده، می‌توانید آسوده‌خاطر باشید که نذری به‌صورت گرم و در بسته‌بندی کاملا بهداشتی در زمان و مکان مورد نظر به‌دست شما خواهید رسید.

سرویس پخت در محل ارکیده

ارکیده اکسپرس شعبه هروی با سرویس پخت در محل برای تهیه غذای نذری و یا مراسم و ضیافت‌های شما در خدمتتان است. با هماهنگی قبلی، آشپزهای حرفه‌ای ارکیده به‌همراه تمام تجهیزات و مواد اولیه تازه و مورد نیاز در محل مد نظر شما حاضر می‌شوند و به‌مدت یک شیفت کاری به‌تهیه سفارش غذای شما و در صورت تمایل به سرو آن می‌پردازند.

رستوران‌کافه‌های ارکیده با منویی متنوع، محیطی آراسته و زیبا؛ میزبان شماست. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید می‌توانید با شماره  ۰۹۱۲۳۱۴۱۹۰۰ تماس بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید

0 / 5. 0

اشتراک‌گذاری:

مطالب مشابه
مطالعه: 6 دقیقه
orkideh.restaurant

1398/05/26

.

774 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *